
Tunnelarbetet närmar sig genomslag
Arbetet med Ersmarkstunneln går enligt plan. De mest utmanande passagerna är passerade med ett gott resultat och det är fullt fokus på att driva färdigt de sista tunnelmetrarna från båda håll.
– Vi har passerat de mest utmanande delarna av tunneldrivningen och förväntar oss inga större utmaningar i den del som kvarstår, säger Erik Storvall, projektledare. Vi håller tidsplan och den sista sprängningen i tunneln kommer att ske i början av november.
Under sommaren har betongarbeten haft stort fokus med färdigställande av inslagsvalv, den betongkonstruktion som utgör tunnelns mynning och skyddar spåret från fallande sten och is. Det norra inslagsvalvet gjorde man klart under sommaren och vid den södra delen samt vid servicetunnelns inslagsvalv pågår formarbete och gjutning.
– Målet är att dessa ska stå klara innan minusgraderna kommer för att betongen ska hinna härda utan att behöva värmas, förklarar Erik.
Nästa steg i arbetet
När tunneln är färdigdriven fortsätter arbetet med markarbeten, dränmontage och installation av järnvägsteknisk utrustning. Dränmontaget är särskilt viktigt för att ta hand om det grundvatten som läcker in för att undvika isbildning under vintrarna.
– Det återstår drygt 200 meter av tunneln innan vi är igenom. Vi har en mycket god känsla i projektet och börjar att ana ljuset i tunneln, säger Erik.