
Utredning av sulfidjordmassor klar – föreligger ingen miljörisk
I Norrbotniabanans bygge av sträckan Umeå-Dåva stötte vi på mer sulfidjord än beräknat. En extern utredning av massor som placerats på Ersmarksberget i Umeå är klar. Provtagning visar att endast 3 procent är sulfidjord.
– Vi har jobbat länge med den här frågan och tar det på stort allvar. Sammanfattningsvis visar utredningen på tre viktiga slutsatser. För det första är det en bråkdel av massorna som är sulfidjord, för det andra föreligger ingen risk för den omgivande miljön, och för det tredje kommer kommunen kunna bygga det som de har planerat för, säger Richard Österbacka, enhetschef på Norrbotniabanan.
Den absoluta majoriteten av massorna som Trafikverket placerat på Ersmarksberget utgörs av moränmassor med god byggbarhet. En mindre mängd utgörs av lösare massor från myrmarksområden. Utredningen som nu genomförts visar att endast cirka 3 procent av dessa lösa massor är ren sulfidjord, vilket motsvarar 1000 kubikmeter. Resterande av de lösa massorna är sur jord. Den har liknande kemisk sammansättning som sulfidjordar men med mindre halt av svavel. Därför har den heller inte förmåga att orsaka försurning i omgivningen.
– Det som kommer hända nu framöver är att vi kommer söka tillstånd för att massorna ska få ligga kvar, det är inklusive sulfidjorden. Det är det absolut mest resurseffektiva sättet att hantera massorna. Som en skyddsåtgärd har vi täckt över sulfidjorden med morän. Vi kommer att komplettera denna täckning så att den är minst en meter tjock. Det bedömer vi som en väl tilltagen skyddsåtgärd säger Johanna Öhgren, miljöspecialist.
Fullt byggbart på platsen
Under bygget av sträckan Umeå-Dåva hade Trafikverket ett avtal med Umeå kommun om att transportera moränmassor till två ytor på Ersmarksberget, eftersom kommunen har för avsikt att anlägga ett fritidsområde med bland annat skid- och cykelspår samt en arena där.
– En viktig fråga har varit om det går att bygga det som kommunen har avsett att bygga på dessa massor. Därför har den externa utredningen också undersökt massorna ur ett geotekniskt perspektiv. Både externa och interna geotekniker bekräftar att det är fullt möjligt att bygga det som kommunen avsett bygga, säger Richard.
Sulfidjordsdeponier för kommande sträckor
Hanteringen av sulfidjord är viktig både ur ett miljöperspektiv men också ur ett ekonomiskt perspektiv. Inför kommande entreprenader på sträckan Dåva-Skellefteå planerar vi både att återanvända sulfidjord, och att ha egna deponier.
– Vi kommer dels att återanvända sulfidjorden i våra anläggningar där det är miljömässigt och geotekniskt möjligt. Men trots det kommer vi inte ha avsättning för alla massor. Därför planerar vi också för egna sulfidjordsdeponier för att bättre kunna hantera överskott, säger Richard.