Ostlänken, en ny dubbelspårig järnväg Tågtrafiken stängs av ett dygn i Härad för inkoppling av ny höghastighetsväxel
Den 12 oktober stängs tågtrafiken av ett dygn för inkoppling av en höghastighetsväxel i Härad som ska möjliggöra smidigare resor och transporter på järnväg.
Den nya växeln är monterad, men det är först när den kopplas in signaltekniskt och kan sättas i drift som växeln kommer till nytta i järnvägssystemet. Denna inkoppling kommer att ske 12-13 oktober.
När vi arbetar behöver järnvägen stängas av för att arbetet ska kunna utföras så smidigt och tryggt som möjligt. Avstängningen startar klockan 07.00 den 12 oktober och trafiken släpps på klockan 07.00 söndagen 13 oktober. Under denna period ersätts tågresor med buss på sträckan Nykvarn-Eskilstuna. Du hittar information om ersättningstrafiken på Mälartågs webbplats: malartag.se. Vi förstår att du som åker tåg på berörd sträcka kan störas av detta. Tack för ditt tålamod!
Bakgrund
I maj 2023 monterade vi en så kallad höghastighetsväxel i Härad som ska möjliggöra smidigare resor och transporter på järnväg. Höghastighetsväxeln i Härad blir den första i svensk järnvägshistoria. Det är en modern typ av växel som möjliggör att tåg kan köra snabbare vid möten. Varje tåg kan på så sätt tjäna in tid vilket möjliggör att restiderna kan kortas. I Härad innebär det 160 kilometer i timmen vid möten, jämfört med 80 kilometer i timmen idag. Växelns funktion ska testas i Härad med förhoppning om att samma modell ska kunna användas i framtiden för Ostlänken.
Ostlänken
Ostlänken är en 16 mil ny dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping. I november tas första spadtaget för Sveriges största infrastrukturprojektet i modern tid.