Logga in
Logga in
Gravfältet ligger manifest i landskapet. Foto: Trafikverket

Gravfält från äldre järnåldern undersöks längs med E4:an

Arkeologer från Stiftelsen Kulturmiljövård undersöker på uppdrag av Trafikverket ett gravfält från äldre järnålder – mellan 2500 och 1500 år gammalt.

Reser du norrut på E4:an, strax efter avfarten till Vagnhärad, kan du på vänster sida se en arkeologisk undersökning. Här, vid Kumla i Trosa kommun, undersöker arkeologer från Stiftelsen Kulturmiljövård på uppdrag av Trafikverket ett gravfält från äldre järnålder – mellan 2500 och 1500 år gammalt.

Från vägen kan platsen se lite märklig ut. Den ganska branta backen kan sägas vara draperad med stora stenar. För en lekman kanske detta ser ut som ett enda stort stenmoras. Men bland de stora blocken och den omfattande mattan av stenar identifierar arkeologerna uppbyggda gravar i form av runda stensättningar med tydliga kantkedjor. Gravfältet har ett manifest läge och har anlagts för att synas ut över bygden.

Inom det cirka 5000 kvadratmeter stora undersökningsområdet finns omkring 25 gravar. I dessa kan kremerade människoben hittas, ofta lagda i keramikkärl. De brända benen kan också vara spridda bland stenarna. Begravningssätten varierade under äldre järnålder.

Yngre järnålder

På andra sidan E4:an, till höger, finns ytterligare ett gravfält med omkring 70 runda stensättningar och ett tiotal gravhögar. Högarna dateras till yngre järnålder, ungefär 1000–1500 år gamla. Kanske var de båda en gång ett enda stort sammanhängande gravfält med tusenårig kontinuitet.

Följ arbetet live!

Undersökningen vid Kumla pågår till mitten av sommaren. Du kan följa arbetet via Stiftelsen Kulturmiljövårds sociala medier. Den 27 maj kl 11.30 och den 4 juni kl 17.30. sänder de live från undersökningen via sin Facebooksida. Länk nedan:
https://www.facebook.com/share/r/1E2gxJZ3po/ 

Varför undersöker arkeologer längst Ostlänkens dragning?

När Trafikverket bygger Ostlänken, en 16 mil lång dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping, berörs ett stort antal fornlämningar. Dessa måste undersökas samt dokumenteras innan de kan tas bort och byggentreprenaden kan påbörja. Vid E4:an norr om Vagnhärad förbereds för en infart till en arbetstunnel för Ostlänken.