Flera län Ostlänken i Södertälje kommun
Ostlänken i Södertälje kommun sträcker sig från Gerstaberg i norr till Långsjön i söder. Här planerar vi att bygga ny järnväg.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Ostlänken i Södertälje kommun är cirka 15 kilometer lång och består av en järnvägsplan, Gerstaberg–Långsjön. Nu när vi går in i byggskede är Ostlänken genom Södertälje uppdelad i två entreprenader: entreprenad Gerstaberg och entreprenad Vagnhärad. Entreprenaden Gerstaberg är koncentrerad i närheten av Gerstaberg Gård och innehåller bland annat en portalbro för att ansluta befintlig järnväg till de nya spåren för Ostlänken. Entreprenad Vagnhärad tar vid strax söder om portalbron i Gerstaberg och fortsätter sedan till Långsjön, innan den fortsätter in i Trosa kommun.
Aktuellt
I sommar genomför vi pålningsarbeten på båda sidorna av järnvägen. Längs med järnvägen, från Gerstaberg Gård till söder om Gerstaberg, kommer vi genomföra markarbeten i form av schaktning och fyllning. Vi genomför betongarbeten på södra delen av Gerstaberg vid järnvägen.
Under en del av perioden pågår arbeten dygnet runt och vissa av dessa arbeten kan innebära mer buller än normalt. Vi strävar efter att utföra de mest bullrande momenten under dagtid, men i vissa fall kan nattarbete behövas för att hinna klart i tid. Dessa arbeten beräknas pågå mellan den 7 och 23 juli.
Detta medför buller, vibrationer och tillfällig trafikpåverkan. Vi gör vårt yttersta för att minimera påverkan och tackar för förståelse och tålamod.

Under sommaren stänger vi av två av fyra spår vid Gerstaberg. Anledningen är att vi genomför arbeten nära spåren för att förbereda inför fundamenten till portalbron. Dessa arbeten inkluderar bland annat pålning, där vi förstärker marken för att senare kunna lägga nya spår. En pålad grundläggning av marken behövs på grund av dåliga markförhållanden.
För dig som reser med tåg hänvisar vi till respektive tågoperatör för aktuell tidtabell.
I samband med att arbetet för att bygga Ostlänken i Gerstaberg påbörjas förväntas trafiken att öka på Nyköpingsvägen, i höjd med avfarterna från E4:an 141 Järna i syd och 142 Södertälje syd i norr. Därför sänker Trafikverket tillsammans med Södertälje kommun hastigheten på Nyköpingsvägen från 70 km/h till 50 km/h, med start 31 januari 2025. Denna hastighetssänkning gäller på en sträcka om cirka 360 meter vid infarten till Gerstabergsvägen, i närheten av busshållplatsen Brandalsunds skola. Hastighetsnedsättningen kommer att gälla i cirka tre år, till och med 31 augusti 2028.
Vi genomför en del förberedande arbeten inför den stora Vagnhärad-entreprenaden:
- inventering bullerskyddsåtgärder
- miljöinventering i byggnader som planeras att rivas
- ledningsägare har påbörjat sitt arbete
Ostlänken börjar i Gerstaberg
Ostlänken är en cirka 16 mil lång ny järnväg som sträcker sig mellan Järna och Linköping. När vi bygger ut järnvägen bidrar vi till ökad tillgänglighet, kortare restider och punktligare tåg och bidrar samtidigt till en större arbetsmarknad, smidigare arbetspendling och regional utveckling. Gerstaberg, utanför Järna, är den nordligaste delen av Ostlänken och början på den nya dubbelspåriga järnvägen som ska möjliggöra fler tåg.

Ostlänken genom Södertälje går till stor del på markspår och vid kultur- och friluftsområdet Järnaslätten. Vi planerar att anlägga järnvägen på låg bank, strax över marknivå, för att minska inverkan på landskapet. I planeringen lägger vi stor vikt vid att minimera intrång och negativa konsekvenser i skyddsvärda områden. Till stor del bygger vi järnvägen nära E4, ett område som redan är påverkat av befintlig infrastruktur.
Film som beskriver hur Ostlänken genom Södertälje kan se ut
Animerad film som visar hur järnvägen kan se ut på sträckan mellan Gerstaberg och Långsjön.
Se en syntolkad version av den animerade filmen för delsträckan Gerstaberg-Långsjön.
Nyheter
Tidsplan
Här kan du läsa mer om vad vi har gjort och var vi befinner oss just nu i planeringen för Ostlänken i Södertälje kommun.
Regeringen tar ställning till val av järnvägskorridor där den fortsatta planeringen av Ostlänken ska ske. Tillåtlighetsbeslutet innebar att Trafikverket kunde gå vidare med upprättande av järnvägsplaner enligt den planeringsprocess som regleras i lagen om byggande av järnväg.
2016
- Samråd och öppet hus
2017
- Samråd, del av ny spårlinje
2018
- Samråd, allmänna vägar
2019
- Samråd och öppet hus
2021
- Järnvägsplanen ställs ut för granskning
2022
- Järnvägsplanen ställs ut för kompletterande granskning
2023
- Järnvägsplanen prövas för fastställelse
2023–2024
- Vi förbereder för en tillfällig spårförbindelse i järnvägsanläggningen samt förbereder för en skyddsportal till portalbron. Förberedelserna sker inför byggstart av den dubbelspåriga järnvägen.
Vi bygger Ostlänken etappvis och planerar att börja norrifrån där planeringen kommit längst.
2024–2028
- Planerad byggstart för utförandeentreprenad Gerstaberg (järnvägsplan Gerstaberg–Långsjön).
2024/2025–2033/2034
- Planerad entreprenadstart för volymentreprenad Vagnhärad (järnvägsplan Gerstaberg–Långsjön, järnvägsplan Långsjön–Sillekrog). Innan vi börjar bygga, pågår projektering av entreprenaden. Byggnation påbörjas cirka tre år senare.
Dokument
På webbsidan Dokument hittar du handlingar som hör till Ostlänken fördelat efter geografiskt område, från norr till söder. Längst ner på sidan finns övergripande dokument för Ostlänken.
Samverkan med Södertälje kommun
Ostlänken är ett stort och komplicerat projekt där både stat och kommun är inblandade. Parallellt med vårt arbete med järnvägsplanerna driver kommunen egna stadsutvecklingsfrågor kopplat till genomförandet av Ostlänken.