
Missförstånd att Trafikverket föreslår en förändring av trängselskattezonen i Nationell plan 2026-2037
När Trafikverket nyligen lade fram förslag till Nationell plan 2026-2037 publicerades en utredning om trängselskatten i Göteborg. Trafikverket förtydligar här utredningens syfte samt ger fakta om trängselskatten.
Trafikverket föreslår ingen förändring av trängselskattezonen i sitt presenterade förslag till Nationell plan.
Trafikverket har under flera år framhållit trängselskattens positiva effekter för att dämpa trafikökningen i Göteborg.
– Utredningen visar att trängselskatten även i framtiden är motiverad och har positiva effekter på framkomlighet, trafiksäkerhet och miljö. Vi har inte föreslagit en förändring av trängselskattezonen eller hur en framtida lösning skulle kunna se ut, säger Jörgen Einarsson, regional direktör Trafikverket Västra regionen.
Utredningen om trängselskatten har tagits fram som ett kunskapsunderlag för att förstå mer om trängselskatten och dess effekter efter det att trängselskatten har genererat 14 miljarder kronor (2009 års prisnivå) till Västsvenska paketet.
Trängselskatten har inget slutdatum
Det finns en missuppfattning att trängselskatten föreslås förlängas, men det handlar om en naturlig fortsättning som regleras i lag där inget slutdatum finns. Om trängselskatten ska avslutas eller förändras avseende exempelvis utformning av zon eller skattebelopp så krävs ett riksdagsbeslut.
Trängselskatt kan fortsatt delfinansiera Västlänken
Framtida intäkter från trängselskatt kan användas för att finansiera en del av Västlänkens kostnadsökning.
– Baserat på att lagen om trängselskatt löper på, att trängselskatten anses vara ett viktigt styrmedel med stora nyttor samt att Västlänken gynnar Göteborg och Västsverige så föreslår Trafikverket i Nationell plan att framtida intäkter kan användas för att fortsatt delfinansiera Västlänkens kostnadsökning. Hälften av kostnadsökningen föreslås hanteras av statliga anslag och hälften från trängselskatt, säger Jörgen Einarsson.
Finansieringsförslaget som innebär intäkter från trängselskatten i cirka sju år bygger på nuvarande utformning av trängselskattesystemet och är baserat på att trängselskatten inflationsuppräknas.
Uppräkning av trängselskatten är avtalad
En uppräkning eller så kallad indexering, det vill säga att trängselskatteavgifterna höjs med hänsyn till prisutvecklingen i samhället, är sedan start avtalat i Västsvenska paketets medfinansieringsavtal för att få in de överenskomna 14 miljarderna under 25 år. Det handlar inte om att förändra zonen eller reglerna kring trängselskatten utan om att beloppen behöver justeras för att följa prisutvecklingen i samhället och att trängselskatten ska fortsätta generera goda effekter för framkomlighet, trafiksäkerhet och miljö. Trafikverket förutsätter att en uppräkning av beloppen kommer att genomföras. Hur en sådan höjning av kostnaden för trängselskatt ska genomföras är ännu inte beslutad.
För att förstå hur nuvarande utformning av trängselskatten påverkar trängsel och miljö har utredningen dels tittat på vad som händer om trängselskatten skulle tas bort. Den nuvarande utformningen togs fram för cirka 15 år sedan och som kunskapsunderlag har Trafikverket därför även studerat mindre och större förändringar av trängselskattesystemet för att se om det finns andra framtida alternativ som skulle kunna skapa nyttor i samhället. Alltifrån mindre justeringar i befintlig zon men även förslag på hur en förändrad zon skulle kunna se ut. Utredningen är ett kunskapsunderlag och inget beslut finns om annan utformning.
Trängselskatten är ett viktigt styrmedel för att använda trafiksystemet så effektivt som möjligt. Utredningen visar att ett borttagande av trängselskatten i Göteborg skulle få stora konsekvenser på resmönster och trafikflöden. Utredningen visar även att trängselskatten i Göteborg är samhällsekonomisk lönsam, vilket innebär att samhällsnyttorna i form av exempelvis förbättrad framkomlighet och trafiksäkerhet överstiger kostnaderna.
De intäkter som trängselskatten genererar kan nyttjas för att utveckla infrastrukturen i Västsverige och innebär en finansiering utöver ordinarie statliga anslag. I Trafikverkets arbete med framtagande av ny nationell plan för 2026–2037 är det tydligt att samtliga föreslagna åtgärder inte ryms inom tillgängliga ramar. Finansiering med trängselskatt skulle därför kunna skapa utrymme att genomföra fler angelägna åtgärder i Västsverige.