Logga in
Logga in

eSams Hackaton 2025

Den 5 till 7 november är det äntligen dags för en ny upplaga av eSams digitala hackaton. Anmälan, och mer information hittar du nedan. Sidan uppdateras löpande och en länk till sändningen kommer också att publiceras här.

eSams Hackaton 2025 är helt digitalt – uppstarten, halvtid och finalen kommer sändas live via länk. Anmälan till eventet hittar du längst ned på denna sida.

Årets fyra teman

Det finns fyra olika teman att välja bland: Tillitslyftet, beredskap 2.0,  Datadelning och gemensamma datastrategier, samt Modiga myndigheter. Läs mer om respektive tema nedan.

Tillitslyftet

Från regelstyrning till tillit – ett nytt ledarskap i offentlig sektor

  • Hur kan vi stärka tillitsbaserat ledarskap och medarbetarskap för att möta framtidens krav?
  • Vilket stöd behöver chefer och medarbetare för att våga fatta beslut i osäkerhet?

Beredskap 2.0

Framtidens krisberedskap

  • Hur kan vi myndigheter arbeta tillsammans för att ha kontinuitetsplaner och stötta varandra vid potentiell kris?
  • Hur kan AI användas för att identifiera kommunikationsbrister eller flaskhalsar mellan myndigheter under kris?

 Datadelning och gemensamma datastrategier

  • Hur hittar vi en teknisk tillit för att dela data mellan myndigheter för att undvika dubbelarbete, informationssilos och ineffektivitet?
  • Hur kan en gemensam datastyrningsmodell se ut för att stödja ansvarsfördelning, datakvalitet och tillgång?

Modiga myndigheter

Hur ser det framtida myndighetsarbetet ut?

  • Hur skapar vi flexibla, hållbara och användarcentrerade arbetssätt i en snabbt föränderlig verklighet?
  • Vilka metoder eller verktyg hjälper oss att bryta gamla mönster och främja innovation i vardagen?

     

Program

Onsdag 5 november

  • Klockan 9.00–10.00: Uppstart och tävlingsintro:
    Vid detta tillfälle kommer vi att guida er igenom tävlingen, tävlingsreglerna, bedömningskriterier, förtydliga viktiga förutsättningar och ge er tips på er resa tillsammans. Missa inte detta för ett bättre hackaton!
  • Klockan 10.00: Tävlingen startar.
    I teamen avgör ni själva hur, var och när ni träffas. Se gärna till att ha planerat detta i god tid innan hacket och involverat alla i ditt team
  • Mellan klockan 14.00–16.00: Digital helphub finns tillgänglig.

Torsdag 6 november

  • Klockan 9.00–10.00: Halvtidssändning och utdelning av pitchtider.
    Välkomna på ett digitalt kaffe och halvtidsinformation där vi delar ut pitchtider. Vem blir först ut i ert tema? Vi bjuder också på tips inför er pitch. Missa inte det! 

Fredag 7 november

  • Klockan 7.59: Deadline pitchmaterial. 
    Senast inlämning av pitchmaterial. Detta skickas in till info.hackaton@trafikverket.se.  I ämnesraden skriver du tema och lagnamn. Notera att materialet inte får ändras därefter. Var redo med er presentation klockan 08.30 i angivet tema.
  • Klockan 8.30–9.30: Tävlingspitch i temajurygrupper (temagrupper får inbjudan individuellt).
    Ni hälsas välkomna av er temajury som sedan lyssnar på era bidrag under 5 minuter. Notera att ni kommer att få 5 minuter till ert förfogande och inte en sekund mer. Var därför noggrann med att använda er tid på ett bra sätt och förbered er på hur mycket tid olika delar av presentationen maximalt får ta. Pitchtips kommer ni att få under tävlingens gång.
  • Klockan 11.00: Fyra finalister meddelas via mejl.
    Ett finalistlag från varje tema får ett meddelande via mejl om att de nått en hedersvärd finalplats i eSam Hackaton 2025. Detta är hemlig information till dess att det är dags för final. I mejlet följer instruktioner men även här är det max 5 minuter som gäller för att planera framförandet av sitt bidrag. Finalister får justera sina bidrag fram till klockan 12.00. Då ska ett justerat material skickas till info.hackaton@trafikverket.se
  • Klockan 13.00-14.00: Livesänd final.
    Nu inleds den stora finalen där vi alla äntligen får se alla finalisters bidrag i livesändning!

Digital helphub

Under tävlingens gång kommer en digital helphub finnas tillgänglig. En digital helphub består av ett antal forskare och experter inom innovation och affärsutveckling. Dessa finns tillgängliga för lagen att boka vid via tävlingssidan från onsdagen den 5 november.

Tävlingsregler

Tävlande lag måste ha representation från åtminstone två myndigheter och bestå av max 6 deltagare, minimum 3 deltagare. Du är välkommen att delta utan att ha ett etablerat lag, vi kommer då placera dig i lämpligt lag efter anmälningsperioden tagit slut. Kom ihåg att stämma av med din chef innan du anmäler dig.

Tävlingens slutprodukt är en lösning på ett problem eller en utmaning! Slutprodukten som ni presenterar är något ni kan visa i form av en applikation, en tjänst eller en visualisering (konceptskiss) av det ni vill skapa.

Slutprodukten måste inte vara teknisk utan kan vara exempelvis en modell, bild eller liknande. Det ni ska visa sparas i ett format som kan skickas in till tävlingsledningen senast anvisad tid. Detta underlag är kallad ”presentaion” eller ”fil”. Om ni vill visa i programvara som sannolikt inte stöds av andra så är det nödvändigt att göra skärmdumpar och spara ned dem för att skicka in som underlag. 

Döp samtliga filer ni lämnar in enligt följande: lagnamn_tema.filforma
Om ni har flera filer kan ni komplettera med en nummerföljd i namnet. 

Så kommer ni igång

Ni har temat – men nu då? Vi rekommenderar att ni följer vårt förslag till innovationsprocess i tävlingen för att både få ut så många idéer som möjligt men också nyttja tiden väl för att skapa ett vinnande tävlingsbidrag. Häng med så förklarar vi mer!

Dag 1: Förstå, idégenerera, välj riktning

Förmiddag: Utforska utmaningen, vad är det verkliga problemet, vem drabbas och hur? Brainstorma idéer, så många idéer som möjligt.

Eftermiddag: Välj den idén med störst potential (se bedömningskriterier) och börja skissa/specificera lösningen. Gör sedan ett första koncept där man skapar något konkret ex. tjänsteflöde, affärsmodell, mockup eller visualisering. Dokumentera vad det är ni vill lösa och hur.

Dag 2: Förbättra, konkretisera, leverera

Förmiddag: Förfina lösningen genom att testa logiken, förenkla och stärka det unika. Skapa ett tydligt och visuellt slutformat för idéen.

Eftermiddag: Finslipa och tydliggör slutprodukten och skriv en kort beskrivning (vad är det, vem är det för, varför är det viktigt). Gör ett pitchmaterial som ska skickas till juryn samt öva in och ta tid på pitchen.

Dag 3: Jurypresentation

Klockan 07.59 ska pitchmaterialet vara inskickat till följande e-postadressen: info.hackaton(at)trafikverket.se.

Ni kommer under förmiddagen få 5 minuter på er att pitcha er idé till temajuryn.

Bedömningskriterier

  • Relevans – här bedömer vi grundstommen för er lösning.
  • Begriplighet – här bedömer vi om vi förstår vad ni vill uppnå med er lösning.
  • Värdeskapande – här bedömer vi hur väl ni beskrivit värdet av er lösning.
  • Innovation – här bedömer vi graden av nyskapande på er lösning.
  • Genomförbarhet – här bedöms hur väl er lösning kan realiseras i samverkan.

Alla dessa frågor kan prövas och utmanas med stöd av vår digitala helphub. Av erfarenhet så vet vi att hackatonlag som tar sig tiden att diskutera sina idéer med en oberoende part oftast får ett betydligt bättre resultat.

Frågor

Mejla eventuella frågor till följande e-postadress: info.hackaton(at)trafikverket.se.
så svarar vi så snabbt som möjligt. 

Anmälan

Är du del av ett lag?
Vilket tema är du intresserad av (du kan välja fler alternativ)