
Vägport i Gagnef tar bort farligt spårspring
I Gagnef finns plankorsningar där många olagliga passager har skett trots att bommarna varit fällda. Korsningar som Trafikverket nu kommer ersätta med en vägport för bilister, cyklister och gångtrafikanter.
Obehöriga som befinner sig i järnvägsspår, så kallat spårspring, orsakade under förra året många förseningar för tågresenärer och godstransporter.
Förutom det faktum att de som korsade spåren olovligt utsatte sig själva för livsfara innebär detta spårspring att trafik stoppades och förseningar uppstod för såväl person- som godstrafik.
Sedan några dagar har arbetet inletts med att gjuta formen för den kommande vägporten som placeras i närheten av stationen i Gagnef.
Inga fler klagomål
- Den nya vägporten för cyklister och gående innebär att risken för olagliga passager över spåren vid stationen i Gagnef kommer att minska markant. Dessutom tror vi att tidigare klagomål från bilister över att få vänta länge innan överfart på grund av nedfällda bommar ska upphöra då långa godståg som väntar på tågmöte inte längre blockerar spåren vid plankorsningen, säger Trafikverkets projektledare, Kristin Jämte.
Stationen, eller driftplats som den korrekta benämningen är, har ett mötesspår som medger tågmöte mellan 660 meter långa tåg. När ett väntande tåg står stilla fälls bommarna ned då båda spåren korsar plankorsningen.
Kostar cirka 50 miljoner kronor
Fram till den nya undergången kommer också ny gång- och cykelväg med tillhörande belysning att byggas på båda sidor om spåren.
Kostnaden för att bygga den nya undergången samt att installera ett nytt ställverk för driftplatsen beräknas till cirka 50 miljoner kronor.
- Stöter vi inte på några oväntade problem kommer vi att ta den nya undergången i drift i slutet av året. Något som vi uppfattar är starkt efterlängtat av både kommunens företrädare och lokalbefolkningen, säger Kristin Jämte.