
Mer vägunderhåll än någonsin, både i år och framåt
I år har Trafikverket kunnat lägga mer asfalt än vanligt tack vare extra anslag till vägunderhåll. Nästan hälften av årets asfaltering av de statliga vägarna, 2,7 av 6,5 mil, gjordes med den extra potten.
Under de kommande 12 åren får vi successivt betydligt mer pengar för vägunderhåll och resultatet kan vi se redan nu. I år har vi tack vare de extra anslagen kunna asfaltera sju vägar som inte var med i planen tidigare. Tillsammans utgör de 2,7 av de totalt 6,5 mil statlig väg som får ny beläggning under året.
Den totala sträckan vi asfalterar på Gotland motsvarar vägen mellan Tofta strand och badet i Burgsvik. De extra 2,7 milen tar oss alltså den sista sträckan från Hemse till Burgsvik i denna fiktiva beläggningsresa.
Extra omsorg, både i år och nästa år och nästa år...
Med årets ökade medel har vi kunnat förbättra skicket på många vägar som länge stått på vänt. Det syns tydligt att våra insatser gör skillnad. Vi ser fram emot att fortsätta utnyttja resurserna smart för att förbättra trafikmiljön på hela ön de kommande åren, säger Bob Kolmodin, senior projektledare, Trafikverket
Några av de vägar som kunnat få extra omsorg och ny, slät asfalt i sommar tack vare det extra anslaget är väg 140 vid Kvinnegårde och mellan Tofta strand till Gnisvärd, väg 583 mellan Väte och Lilla Sojvide och väg 527 vid Ronehamn. Under hösten lagar vi vägbanan där det är djupa spår längs 12 kilometer på väg 534. Det är ett grundarbete inför kommande års beläggningar.
Vägarna är rustade för vintern
Under våren och hösten har vi gjort beläggningsarbeten som ger släta, säkrare vägar. Nya slitlager ger bättre grepp och med färre ojämnheter minskar slitage och vägens livslängd förlängs.
Förutom fler beläggningsarbeten har vi också gjort mer annat vägunderhåll än tidigare. Vi har gjort många insatser för att förbättra avvattningen från vägarna. Bland annat har vi rensat fler diken, gjort mer kantskärning och bytt fler av de trummor som leder bort vatten än tidigare år. När vägen kan hållas torr ökar livslängden och risken för skador som sprickor och potthål minskar. För att öka trafiksäkerheten har vi också bytt ut vägräcken.
Med dessa förstärkningar är de statliga vägarna också bättre rustade inför vinterns frost och belastning. Och när frosten släpper i vår fortsätter vi arbetet med bättre vägar.
Fakta: Ökade medel för vägunderhåll
Riksdagens beslut om infrastrukturpropositionen för kommande period för nationell plan för transportinfrastrukturen (2026-2037) innebär en kraftig ökning av medel till vägunderhållet. Ökningen sker succesivt under ett antal år för att sedan ligga på en konstant hög nivå planperioden ut. Med tilldelade medel ska hela det eftersläpande underhållet på väg återtas under planperioden.
En satsning på 1,5 miljarder kronor för 2025 gjordes för att påbörja denna upptrappning, och i vårändringsbudgeten förstärks denna satsning 2025 med ytterligare 0,5 miljarder kronor.