Det är här det händer - på E4 i norra Småland
Arbetet med E4, Huskvarna-Vättersmålen är inne i slutfasen och arbetet med E4, Röttlebron, söder om Gränna är klart..
Aktuellt
Nu är vi inne i slutfasen när det gäller E4, Huskvarna-Vättersmålen. För att kunna färdigställa arbetena vid Vättersmålen stänger vi avfart 102 i norrgående riktning, Trafikplats Vättersmålen. Trafiken hänvisas till avfart 101 Huskvarna norra eller avfart 103, Gyllene Uttern gäller under perioden 18 oktober-1 november, 2025.
Syftet är att utföra flera åtgärder längs med E4 under en och samma tidsperiod. Vi arbetar långsiktigt för att förbättra vägarnas standard och prioriterar de mest trafikerade vägarna, som utgör en tredjedel av vägnätet.
Uppmärksammade arbeten på pulsåder genom landet
Projekten på E4:an påverkar framkomligheten i en stor utsträckning för trafikanter som kör mellan Malmö och Stockholm eller kortare sträckor, framförallt vissa tider på dygnet och under större helger.
Roberto Maiorana, Trafikverkets generaldirektör:
- Det är jättebra att vi kan göra många åtgärder samtidigt när vi stänger av en väg för att arbeta. Vi har alltid begränsat med utrymme vid ett vägbygge, och det ställer det krav på våra trafikanter att de håller hastigheten, håller avstånd och respekterar skyltningen.
E4, Huskvarna-Vättersmålen, norrgående körfält
- Vi rustar upp E4:an med beläggning och nya räcken för att förbättra trafiksäkerheten. Underhållsbehovet har varit stort de senaste åren och nu tar vi ett större grepp för att förbättra vägen, berättar Tobias Johansson, projektledare.
Vi jobbar med flera åtgärder samtidigt på sträckan mellan Trafikplats Huskvarna norra och Trafikplats Vättersmålen. När arbetet är klart i början på november har vi varit igång i tre månader. Under den här tiden har vi bl. a satt upp nya och kraftigare mitt- och sidoräcken, asfalterat, renoverat trummor och rensat berget i öster från löst sittande material.
En utmaning för alla som passerar är att trafiken leds om till en vägbana förbi arbetet, vilket innebär att det blir köer vissa tider. Tobias Johansson är projektledare och förklarar hur vi har fått ner hastigheten till 70 km/tim:
- Vi har använt oss av sammanvävningsprincipen istället för att vänster körfält går in i höger. Vi tar med oss det här arbetssättet och utvärderar det inför 2026. Då sker i princip samma arbete fast i södergående körfält, säger Tobias Johansson, projektledare.
E4, Röttlebron, södergående körfält
Vi har gjort underhållsarbete den bärande konstruktionen för att säkerställa en ökad livslängd på Röttlebron. Arbetet har skett under bron i form av betongreparationer på bärande delar som pelarna och bågen. Det blev klart i oktober och hade då hållit på i sex månader.
- Nästa år gör vi liknande arbeten under Röttlebron i norrgående körfält, säger Stefan Holst, projektledare.
Bron var helt avstängd i södergående körfält och trafiken leddes om till norrgående körfält där den gick i en söder- och en norrgående fil som inte var mötesseparerad.
Tänk på! Sänk alltid farten vid vägarbeten – det ger ökad säkerhet för dig, dina medtrafikanter och dem som jobbar på vägarna.