Logga in
Logga in

Järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn röjs

I slutet av augusti påbörjar Trafikverket arbetet med att röja vegetationen på järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn (bandel 151). Syftet är att utreda om en framtida trafikering av sträckan är genomförbar.

Det pågår en återuppbyggnad av svensk järnväg över hela landet för ökad tillgänglighet för såväl medborgare som näringsliv men även för vår ökade totalförsvarsförmåga. Norra Sverige är en viktig del av Sveriges totalförsvar.

- Banan har inte har trafikerats sedan 1990-talet och därför behöver vi genomföra röjning av vegetationen längs med hela banan. Vegetationsröjning är en förutsättning för vidare utredningsarbete, bland annat inspektioner av trummor och avvattning, inmätningar och siktmätningar i plankorsningar, säger Helena Eriksson regional direktör Norra regionen vid Trafikverket.

Vegetationsröjningen kommer att genomföras på Trafikverkets fastighet ut till sju meter från mitten av spåret. Vid plankorsningar kommer röjningen om möjligt ske ut till Trafikverkets fastighetsgräns, detta för att möjliggöra utredning av sikten vid plankorsningarna.

Järnvägen har tidigare utretts för upplåtelse till externa aktörer men under 2024 fattade Trafikverket beslut om att avsluta den processen.

- Det beslutet fattades då vi insåg att bandelen är nödvändig ur ett totalförsvars- och beredskapsperspektiv i det svenska järnvägsnätet, och att den svenska staten därmed ska behålla full rådighet över bandelen, säger Helena Eriksson regional direktör Norra regionen vid Trafikverket.

I dagsläget är endast beslut fattade om vegetationsröjning och utredningsarbete.