Logga in
Logga in

Sliprar från Malmbanan får ”nytt liv”

Trafikverket ska återanvända sliprar från Malmbanan till andra järnvägssträckor. Initiativet är ett viktigt steg i att stärka vår beredskapsförmåga och även minska kostnader och klimatpåverkan.

–  Vi ska nu genomföra ett av Trafikverkets största återbruksinitiativ någonsin. Cirka 87 000 begagnade betongsliprar ska sparas för återbruk i syfte att stärka vår försörjningsberedskap och Sveriges totalförsvar. Andra liknande insatser planeras även för 2026, säger Helena Eriksson, regional direktör vid Trafikverket.

De begagnade sliprarna har tagits upp från spårbyte mellan Gällivare och Råtsi (ca 89 kilometer) och levereras med järnvägstransporter på Inlandsbanan till Arvidsjaur för tillfällig mellanlagring i väntan på att de ska återbrukas.

– Initiativet är ett viktigt bidrag för att stärka Trafikverkets beredskapsförmåga. Men återbruk av sliprar är också ett viktigt verktyg för att minska kostnader och minska klimatpåverkan, säger Helena Eriksson.

Leveranserna kommer att pågå löpande fram tills i början av november. Initiativet har lyckats genom ett tätt samarbete mellan flera olika funktioner inom Trafikverket, Infrakraft, Railcare och Inlandsbanan AB.

Lång livslängd på sliprarna

Skälet till spårbytet på Malmbanan var framförallt rälerna, inte betongsliprarna. Dessa bedöms ha många års teknisk livslängd kvar om de läggs på en bana med måttlig trafikbelastning.

Fakta:

Det säkerhetspolitiska läget i Europa och opålitlig global handel gör att försörjningen av kritiska material blir en allt viktigare fråga. Genom en cirkulär materialhantering, där vi skapar möjligheter att återanvända järnvägsmaterial, minskar vi inte bara klimatpåverkan utan tryggar också försörjningen. Genom att tillvarata och återbruka 85 000 betongsliprar från Malmbanan som annars skulle ha gått till destruktion, skapar vi en försörjningsberedskap som bidrar till Sveriges totalförsvar och järnvägens återställningsförmåga. Det minskar också kostnader och klimatpåverkan.

Det säkerhetspolitiska läget i Europa är det allvarligaste på mycket länge, vilket innebär ökad risk för störningar i viktiga samhällsfunktioner. Sverige arbetar därför aktivt med att bygga upp totalförsvaret och Trafikverket har en viktig roll i att stärka transportsystemets totalförsvarsförmåga.

Det pågår en återuppbyggnad av svensk järnväg över hela landet för ökad tillgänglighet för såväl medborgare som näringsliv men även för vår ökade totalförsvarsförmåga. En redundant och robust transportinfrastruktur är en central del i Sveriges totalförsvar och för Sveriges roll inom Nato. Norra Sverige är en viktig del av Sveriges totalförsvar men också av vikt för Sveriges bidrag till Nato och Finlands skydd och försörjning i händelse av krig.

Spårbyte på Malmbanan.