Logga in
Logga in

Viktiga satsningar i norra Sverige i ny nationell plan för transportinfrastruktur

Trafikverket överlämnade idag förslaget till nationell plan för transportinfrastruktur för perioden 2026–2037 till regeringen.

Planen omfattar en historiskt stor ram på 1 200 miljarder kronor, och innebär betydande satsningar i norra Sverige, med fokus på konkurrenskraftigare näringsliv, bättre arbetspendling och stärkt totalförsvar.

Den nationella planen för transportinfrastruktur omfattar åtgärder för underhåll och utveckling av den statliga infrastrukturen. Med planen 2026-2037 återtas det mångårigt eftersatta vägunderhållet, upprustningen av järnvägen fortsätter och stora och små investeringar utvecklar transportsystemet.

– Det är en betydande satsning som vi presenterar i förslaget till nationell plan idag. Den ger oss möjlighet att ta igen det mångårigt eftersatta underhållet på våra vägar och det görs en omfattande satsning på järnvägen. Samtidigt kan vi stärka totalförsvaret och förbättra klimatanpassning, säger Helena Eriksson, regional direktör.

Norra Sverige

På vägsidan kommer flera delsträckor utan mötesseparering på E4 i Västerbotten att få mötesseparering, vilket möjliggör kortare restider och höjd säkerhet för vägtrafik och oskyddade trafikanter. Stamvägnätet höjs till bärighetsklass BK4 vilket möjliggör tyngre transporter som stärker både näringslivets konkurrenskraft och totalförsvaret. 

–  En utbyggnad av Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå har påbörjats och fortsättningen mellan Skellefteå och Luleå inleds. En dubbelspårsetapp ingår på Stambanan genom övre Norrland mellan Umeå C och Umeå Ö och på Ostkustbanan byggs dubbelspår i södra infarten till Sundsvall, säger Helena Eriksson, regional direktör.

Det eftersatta järnvägsunderhållet bedöms vara återtaget till år 2050, då underhållsplanen tar hänsyn till att tågen måste gå samtidigt som åtgärder genomförs. Införandet av det nya signalsystemet ERTMS påskyndar moderniseringen av järnvägen. Upprustningen av den statliga infrastrukturen skapar ett mer robust transportsystem, vilket bidrar till att möta totalförsvarets behov.  

Största möjliga nytta för varje satsad krona

Nytt i framtagandet av planförslaget är att principen om samhällsekonomisk lönsamhet får större genomslag än tidigare vid urval av investeringar. Det innebär att 20 miljarder kronor frigörs för mer samhällsekonomiskt motiverade insatser samtidigt som ett antal investeringar som tidigare var med i planen utgår. Trafikverket inleder arbete med att finna vägar att nå avsedd nytta på andra sätt än genom dessa investeringar. 

Projekt som bortfaller som följd av uppdaterade samhällsekonomiska beräkningar i Norra Sverige är 

  • E10 Kauppinen – Kiruna, mötesfri väg
  • Ostkustbanan Sundsvall-Dingersjö, dubbelspår, etappen Kubikenborg-Dingersjö
  • Malmbanan, Boden – Gällivare, stängsel och viltpassager

Planen har tagits fram i nära dialog med kommuner, regioner, näringsliv och Försvarsmakten. Urvalet av investeringar är resultatet av gemensamma analyser, åtgärdsvalsstudier och lokala behov.

Planförslaget går nu ut på remiss till berörda instanser. Remissynpunkter kommer att lämnas till regeringen, som förväntas fastställa planen under våren 2026.

Sammantaget stärker satsningarna i planförslaget regionens förmåga att hantera ökade transportbehov, förbättrar förutsättningarna för näringslivet och bidrar till att vardagen fungerar för invånare i Norra Sverige.