
Halvmaran en baggis – tåg- och biltrafik en utmaning
I år fyller förbindelsen mellan Sverige och Danmark, Öresundsbron 25 år. Det firas i helgen med Broloppet, en halvmara för löpare. Start på den danska sidan och målgång på Sibbarpsområdet i Malmö.
– Trafikverkets roll är som på en vanlig måndag, att säkerställa framkomlighet och trafikinformation på väg och järnväg, men med Broloppet har vi en utmaning som innebär ca 40 000 löpare och kanske upp mot 100 000 besökare som ska till och från målområdet i Sibbarp, säger Göran Holmberg, verksamhetssamordnare trafikledning Södra regionen.
Trafikverkets ansvar och stora utmaning för Broloppet är trafikledning och trafikinformation till de ca 25 000 löpare från Sverige som ska ta sig till starten i Tårnby på den danska sidan på förmiddagen och att se till att även de löpare som är från Danmark kommer tillbaka till Tårnby efter loppet på eftermiddagen.
Höjd beredskap och kortare inställningstider
Förutom Broloppet pågår det mycket i området som är en logistisk utmaning denna dag. Danskarnas Almedalen, Folkemødet i Allinge på Bornholm avslutas under helgen, Skånetrafiken lägger om busstrafiklinjerna i Malmö stad och det pågår ett VM i Beachvolleyboll på Ribersborg.
Det är oklart hur besökare och löpare kommer att röra sig över regionen och riktigt hur det kommer att påverka. Men det kommer definitivt innebära ett ökat resande i regionen och ställer krav på Trafikverket.
Trafikverket har förberett för att ta hand om det ökande resandet i tidig samverkan med andra myndigheter, en höjd beredskap i organisationen och även kortat inställelsetider för de entreprenörer som arbetar med väg- och järnvägsanläggningen.
– Vi känner oss väl förberedda. Vi har haft stor nytta av erfarenheterna från Eurovision förra året där vi kunde konstatera att framgångsfaktorn var vår utökade myndighetssamverkan och att vi var ute i god tid och planerade, säger Mattias Nordborg regionchef Trafik, Södra regionen.

Samverkansmöte mellan myndigheter i Köpenhamn inför Broloppet 2025.
Öresundsbron kommer att vara öppen för trafik under hela Broloppet. Löparna och biltrafiken kommer att ha varsitt av de två körfälten. Hastigheten är sänkt till 70 km/h, förutom vid tunneln vid Pepparholm, där är det enkelriktat och kommer att vara 15 minuters passage och stopp växelvis. Skånetrafiken kommer att köra tåg som på en vardag och arrangören har satt in ett 100-tal bussar och ett 40-tal lastbilar som kommer att köra både bagage och löpare fram och tillbaka mellan start-mål.
Tålamod, tid och planering förenklar resandet
Öresundsbron, som ansvarar för trafiken på bron, avråder från att köra över bron under hela dagen om man inte måste och Trafikverket uppmanar vägtrafikanter att ta god tid på sig, hålla avstånd och sänka hastigheten i och omkring Malmöområdet. Tålamod behöver både resenär och trafikant vara utrustad med under dagen.
– Det kommer att vara mycket folk i rörelse i och runt Malmö. Saker kommer att ta längre tid. Det gäller både i tåg- och vägtrafiken. Ta god tid på dig om du ska resa under dessa dagar, uppmanar Mattias Nordborg, regionchef Trafik, Södra regionen.
Trafikinformation både när det gäller väg och järnväg hittar du på Trafikverkets hemsida.
Korta fakta – Broloppet
- Broloppet arrangeras av MAI och SPARTA med Öresundsbron som värd för att fira att Öresundsbron fyller 25 år.
- De 40 000 biljetterna tog slut på under två timmar. Det finns en kölista på flera tusen personer som väntar på avbokningar.
- Du måste vara 17 år eller äldre för att delta och du måste springa för att hinna över! Starten går kl 10.00 och 3 timmar är maxtid.
- Det finns löpare från hela Sverige och från 33 länder i världen. Tillsammans med 1000 funktionärer och en hel del besökare kommer de nyttja 620 tillfälliga toaletter och äta 60 000 bananer.
- Hyllie kommer bli ett nav för buss- och tågtrafik, Sibbarp blir målgång för löpare och centrum för besökare. Arrangören kommer att köra 1,8 km buss (ca 100 bussar) i skyttetrafik under dagen mellan Tårnby-Hyllie-Sibbarp.