Logga in
Logga in
Nylagd asfalt på väg 263 i Sigtuna

Mer vägunderhåll än någonsin, både i år och framåt

I år har Trafikverket kunnat lägga mer asfalt än vanligt tack vare extra anslag till vägunderhåll. Förra året la vi 30 mil ny beläggning i Stockholmsområdet, och i år har vi asfalterat ytterligare 10 mil.

Under de kommande 12 åren får vi successivt betydligt mer pengar för vägunderhåll och resultatet kan vi se redan nu. Mellan maj och oktober har vi tack vare de extra anslagen kunnat asfaltera 10 mil mer statlig väg än tidigare år, totalt 40 mil i hela länet. 

Det är som att du kör de 10 milen mellan Norrtälje och Södertälje. Sedan fortsätter du söderut i ytterligare 30 mil till Jönköping. Det är den sammanlagda sträckan som vi har asfalterat i Stockholmsområdet i år.

Extra omsorg och långsiktigt hållbart underhåll

Redan i år ser vi de första tydliga effekterna av de ökade anslagen vi fått för underhåll av vägarna. Att vi kan lägga 40 mil ny beläggning i vårt län är en mycket bra start på ett långsiktigt och ökande underhåll. Vårt mål är att inte bara behålla nuvarande standard, utan att successivt höja nivån på vägnätet över hela länet.
— Pierre Larsson, projektledare vägunderhåll, Trafikverket 

Tack vare det extra anslaget har vi, förutom det beläggningsarbeten som varit planerat sedan tidigare även kunnat göra ytterligare beläggning på bland annat väg 73, väg 646 vid trafikplats Ingarö och längs hela väg 909. Dessutom gjordes underhåll av strategiska sträckor med mycket trafik som E4, E18 och E20.

Nattarbeten har underlättat din framkomlighet

I ett trafiktätt län som Stockholm asfalterar vi nattetid för att underlätta både för dig och för oss. Mindre trafik om natten innebär att vi oftast kan hålla ett körfält öppet medan vi är på plats så att du kan passera, om än med sänkt hastighet. Och vi arbetar så fort vi kan, oftast bara i en eller ett par nätter innan vi är färdiga. I de få fall vi arbetar dagtid handlar det om vägar med lite trafik. 

Vägarna är rustade för vintern

Under sommaren och hösten har vi gjort beläggningsarbeten som ger släta, säkrare vägar. Nya slitlager ger bättre grepp och med färre ojämnheter minskar slitage och vägens livslängd förlängs. 

Utöver att lägga ny asfalt har vi även gjort annat underhåll av vägarna som att reparera broar, underhålla diken och vägtrummor samt gjort bergsskärning på bergväggar för att förebygga risken för stenras. Med dessa förstärkningar är våra vägar också bättre rustade inför vinterns frost, salt och belastning. Och när frosten släpper i vår fortsätter vi arbetet med bättre vägar.

Fakta: Ökade medel för vägunderhåll

Riksdagens beslut om infrastrukturpropositionen för kommande period för nationell plan för transportinfrastrukturen (2026-2037) innebär en kraftig ökning av medel till vägunderhållet. Ökningen sker succesivt under ett antal år för att sedan ligga på en konstant hög nivå planperioden ut. Med tilldelade medel ska hela det eftersläpande underhållet på väg återtas under planperioden. 

En satsning på 1,5 miljarder kronor för 2025 gjordes för att påbörja denna upptrappning, och i vårändringsbudgeten förstärks denna satsning 2025 med ytterligare 0,5 miljarder kronor.

Läs mer om hur vi underhåller de statliga vägarna