Spårbyte på rekordtid mellan Spånga och Solvalla
Trafikverket underhåller järnvägen och gör just nu rekordmånga arbeten. För att hinna med att underhålla järnvägen i Stockholm använder vi både stora maskiner och ny teknik – så att du som resenär ska komma i tid.
Helgen vecka 44, mellan 31 oktober och 3 november, ska vi på bara 75 timmar byta 1,5 km spår mellan Spånga station och Sulkyvägen vid Solvalla. I det arbetet använder vi ett spårbyteståg som är 600 meter långt och har utrustning för spårbyte bestående av spårbytesmaskin, sliperstransportvagnar och dragfordon (lok). Tåget används för att i ett sammanhängande arbete kunna byta ut gamla järnvägsspår, det vill säga sliprar och räler, mot nya och har kapacitet att anlägga 250–300 meter färdigt spår per timme.
– För att få till ett bra fungerande järnvägsunderhåll krävs en hel del. Smart planering i samarbete med branschen, men också tillgång till maskiner som gör jobbet snabbt och säkert, säger Örjan Eriksson, enhetschef underhåll järnväg Stockholm.
Spårbyteståget är klart på cirka 20 timmar och sedan tar det cirka 50 timmar att svetsa. Fördelen med att stänga av spår och arbeta med spårbyteståget är att vi kan hinna med mycket jämfört med vanligt nattunderhåll (då vi bara har cirka 4 timmar för arbete).
– I arbetena med spårbyteståget använder vi ny och spännande teknik. Vi använder mobil brännsvets istället för termiksvets – det gör att vi kan jobba snabbare. Svetsningen tar nu 10 minuter istället för 1,5 timme. Metoden är dyrare, men det behövs för att vi ska hinna i tid, säger Örjan Eriksson.
Trafikverket kommer att riva spår och slipers och bygga nytt och uppdaterat spår. Det gamla spåret är av en äldre modell och det nya har en ny profil som matchar övrigt spår som är bytt. Den nya rälen är mer slitstark. Vi kompletterar även makadam. Cirka 5 000 slipers ska bytas ut, en sliper väger cirka 300 kg.
Datum: Fredag 31 oktober kl. 02.00 – måndag morgon 3 november kl. 04.30.
Plats: Mellan Spånga, söder om stationen, till Solvalla i höjd med Sulkyvägen.
Ljud, buller och damm
När vi byter spår och schaktar bort och fyller på makadam kommer det att bullra och damma. Vi kommer att arbeta både på dagen och natten eftersom vi måste bli klara med alla arbeten under helgen.
Har du frågor om arbetet? Kontakta: Trafikverkets kundservice: 0771–921 921 öppet dygnet runt.