Logga in
Logga in
Spårbyteståget Foto: Kerstin Ericsson, Trafikverket

Spårbyte på rekordtid mellan Spånga och Solvalla

Trafikverket underhåller järnvägen och gör just nu rekordmånga arbeten. För att hinna med att underhålla järnvägen i Stockholm använder vi både stora maskiner och ny teknik – så att du som resenär ska komma i tid.

Helgen vecka 44, mellan 31 oktober och 2 november, ska vi på bara 75 timmar byta 1,5 km spår mellan Spånga station och Sulkyvägen vid Solvalla. I det arbetet använder vi ett spårbyteståg som är 600 meter långt och har utrustning för spårbyte bestående av spårbytesmaskin, sliperstransportvagnar och dragfordon (lok). Tåget används för att i ett sammanhängande arbete kunna byta ut gamla järnvägsspår, dvs. sliprar och räler, mot nya och har kapacitet att anlägga 250–300 meter färdigt spår per timme.

- För att få till ett bra fungerande järnvägsunderhåll krävs en hel del. Smart planering i samarbete med branschen, men också tillgång till maskiner som gör jobbet snabbt och säkert, säger Örjan Eriksson, enhetschef underhåll järnväg Stockholm.

Spårbyteståget är klart på ca 20 timmar och sedan tar det ca 50 timmar att svetsa. Fördelen med att stänga av spår och arbeta med spårbyteståget är att vi kan hinna med mycket jämfört med vanligt nattunderhåll (då vi bara har cirka 4 timmar för arbete).

- I arbetena med spårbyteståget använder vi ny och spännande teknik. Vi använder mobil brännsvets istället för termiksvets – det gör att vi kan jobba snabbare. Svetsningen tar nu 10 minuter istället för 1,5 timme. Metoden är dyrare, men det behövs för att vi ska hinna i tid, säger Örjan Eriksson.

Trafikverket kommer att riva spår och slipers och bygga nytt och uppdaterat spår. Det gamla spåret är av en äldre modell och det nya har en ny profil som matchar övrigt spår som är bytt. Den nya rälen är mer slitstark. Vi kompletterar även makadam. Cirka 5 000 slipers ska bytas ut, en sliper väger ca 300 kg.