
Underhållståg fixar spår i Stockholm
Vi ökar takten på underhållet. Flera veckor i höst rullar ett underhållståg - ett slags ”verkstad på hjul” på spåren i Stockholm. Med det lagar vi spår och andra tåg kan köra i full hastighet på spåren bredvid.
Vi är mitt uppe i en historisk stor upprustning av järnvägen och har lyckats hejda det eftersatta underhållet från att växa. Inom de närmaste åren kommer det att minska.
– Vi har svårt att komma åt att göra underhåll eftersom det är så trångt på spåren i Stockholmsområdet. Med underhållståget kan vi göra fler arbeten dagtid på ett säkert sätt, berättar Örjan Eriksson, enhetschef järnvägsunderhåll.
Oftast underhåller vi järnvägen i Stockholmsområdet i korta fönster cirka tre timmar på natten. En av fördelarna med underhållståget är att vi inte behöver stänga av intilliggande spår eftersom de som arbetar är skyddade inne i ett "skal". Det gör att tåg på spår intill kan gå som vanligt i full hastighet och resenärer kan komma i tid.
Underhållståget är ungefär 70 meter långt och består av ett draglok, en förrådsvagn och en arbetsvagn som saknar golv. Inuti tåget går det att jobba direkt på spåren, det har väggar som går att fälla upp för att kunna lasta in material från sidan. I förrådsvagnen förvaras rälsbitar för att kunna laga och byta räls och växeldelar. I taket mellan vagnarna går en travers som används för att flytta material, exempelvis tunga rälsbitar som kan väga upp till 3 ton.
Järnvägsunderhåll samtidigt som tågen rullar
För att få till ett bra fungerande järnvägsunderhåll krävs förutom smart planering tillgång till maskiner som gör jobbet snabbt och säkert. Med hjälp av underhållståget kan vi arbeta effektivt samtidigt som trafiken rullar på spåren intill. I videon redogör Robin Backebjörk, avdelningschef Trafikverket, för hur vi kan minska det eftersatta underhållet på den svenska järnvägen.
Jobb vi gör i Stockholm i höst
Underhållståget hyrs in veckovis i olika delar av landet. I Stockholm passar vi på att byta hundratals rälsbitar och göra isolbyten. Vi gör många olika typer av undersökningar av spåren hela tiden och två gånger om året scannar vi spåren med ultraljud i säkerhetssyfte för att upptäcka osynliga sprickor. Nu byter vi ut rälsdelar där vi upptäckt små sprickor.
Underhållståget kan höja säkerheten i både vår arbetsmiljö och i vår spårmiljö. Arbetet gör också att det blir mindre störande buller från arbetsplatsen för boende i omgivningen.
Många länder använder underhållståg
I flera andra länder är underhållståg ett etablerat arbetssätt, bland annat i England, Italien, Tyskland, Norge och Japan.