
Vi säkrar Nockebybron inför vintern
Sommarsäsongen bjöd på båtliv och broöppningar. Nu underhåller vi och gör ny översyn av bron för att säkerställa att Nockebybron fungerar så bra som möjligt för både bil-, gång- och båttrafik under höst och vinter.
Under högsäsongen mellan maj och oktober passerade många båtar under bron. Hittills år 2025 har ungefär 300 båtar som är högre än 12 meter begärt att få bron öppnad, 228 st mellan maj och augusti.
Genomgång av teknik, funktion och skick
– Nockebybron är en drygt 50 år gammal anläggning. Vi arbetar med underhåll av bron hela tiden för att säkerställa at den fungerar på bästa möjliga sätt. Trots det blir det stopp ibland, säger Joachim Jacobsson projektledare för öppningsbara broar på Trafikverket.
Under sommaren stannade bron två gånger, av olika anledningar. För att minska risken för nya stopp gör vi en noggrann översyn och går igenom teknik, funktion och givare i Nockebybron på samma sätt som vi gjorde i våras inför högsäsongen.
Broöppningar på kvällar och nätter 20 – 24 oktober
Vi arbetar med översyn och reparationer under fyra dagar och nätter mellan 20 – 24 oktober, och gör provningar av bron på nätterna efter klockan 22.00. För att kunna arbeta säkert har vi helt stängt för broöppningar för sjötrafik de här dagarna.
– Broöppningarna är tester som vi gör för att säkerställa att allt fungerar som det ska och vi kommer att öppna Nockebybron ungefär 10 gånger varje natt med start klockan 22.00 varje kväll, berättar Joachim Jacobsson.
Vi arbetar under natten för att störa trafiken så lite som möjligt.
Teknik styr bron och vädret kan påverka funktionen
Krafterna i öppningsbara broar är stora och marginalen som bron får hamna ”fel” och utlösa en givare och ett felmeddelande är några millimeter. Olika temperaturer gör att materialen i bron rör sig, de krymper i kyla och utvidgas i värme. Snö och vikter kan påverka hur bron kan öppna och stänga.
Givare är mycket viktiga för säkerheten på bron. Givare ”övervakar brons funktion” och signalerar att olika delar hamnar i rätt läge, eller att något är fel.
Fyra olika teknikslag behövs för att kunna göra en broöppning.
- Mekanik - motorer och hydraulik med mera
- Styrsystemet - manövrerar bron, kameror och skärmar med mera
- Elsystemet
- Trafik - styr bommar och signaler för trafikanter med mera
Nockebybron är en av Trafikverkets 12 öppningsbara broar i Stockholmsregionen. Farleden under bron är ett riksintresse och därför behöver Nockebybron kunna öppnas. Under vintersäsongen från 16 oktober till 30 april är det framförallt lastfartyg som önskar broöppningar.