Stockholms järnväg är redo för vintern – med 800 snöskydd och värme i växlarna
Trafikverket och våra entreprenörer är redo för vinter på järnvägen, från november till mars, och vi arbetar för att du och hundratusentals resenärer ska kunna resa med tåg varje dag även på vintern.
Stockholms järnväg skiljer sig från andra delar av landet eftersom det finns över 1300 växlar och det är många tåg som går, och de går ofta.
Pendeltågen står för en stor andel av trafiken med sammanlagt ca 125 miljoner pendeltågsresor varje år, vilket är drygt hälften av Sveriges 246 miljoner tågresor.
– Vi är förberedda för vinter, och vi börjar arbeta tillsammans med våra underhållsentreprenörer i augusti för att vara redo, säger Örjan Eriksson enhetschef underhåll järnväg på Trafikverket.
Utmaningar i Stockholm
Snö och kyla kan ställa till det på järnvägen eftersom det påverkar både spår och växlar. På Stockholms järnvägar går det väldigt många tåg och Trafikverket har cirka 3–4 timmar per natt för att utföra olika typer av underhåll och röja bort snö eller is.
Det finns många växlar, och snö framförallt i kombination med vind, ökar risken för att de rörliga delarna av växlarna kan frysa fast. Växlar är också känsliga för iskockor som till exempel kan falla från undersidan av tåg. En isklump kan i värsta fall göra att en växel inte kan byta till rätt läge och på så sätt orsaka stopp i tågtrafiken. Fler växelfel inträffar på vintern än andra årstider.

Borstar monteras längs rälsen för att ta bort snö från undersidan av tåg för att skydda växlarna.
Hundratals växlar får värme och snöskydd
Inför vintern gör Trafikverket och en rad åtgärder för att tågen ska kunna gå:
- Vi klär in 800 växlar: Cirka 800 av regionens drygt 1 300 växlar kläs in med ett slags snöskydd för att minska risken för is- och snöproblem. Arbetet med det startar redan i augusti för att vara klart i november.
- Snöborstar längs spåren: Borstar monteras på rälsen i närheten av växlarna. Borstarna skrapar bort snö och is från tågens undersida för att iskockor inte ska falla ner i växlarna.
- ”Värmeelement” i växlarna: De flesta växlarna har inbyggd värme. Syftet är att smälta snö och is för att växlarna ska kunna röra sig och fungera felfritt och säkert. Värmen slås på i oktober, vi ser över och testar alla innan vintersäsongen startar. Växelvärmen styrs automatiskt och skiftar från ungefär 20 grader i normalläge till 30 grader i turboläge.
- Påfyllning av halkbekämpning: Vi fyller på sand- och gruslådor på plattformarna.
- Säsongsbesiktning: Vi ser över att det finns snökäppar så att tillfartsvägar som används för att kunna göra underhåll och felavhjälpning syns bra, och kontrollerar att det inte finns hinder i vägen så att underhållspersonal snabbt ska kunna ta sig fram när det behövs.
Kraftfulla maskiner höjer förmågan att hantera vinter
Trots förberedelser är väderläget avgörande. Det svåraste scenariot är tätt snöfall som börjar tidigt på morgonen när många tåg redan är igång och som fortsätter hela dagen, då är det svårt att hinna röja bort snön. Om det blir mycket snö i Stockholm går det inte att slunga bort snö med traditionella snöslungor, eftersom spåren ligger nära husen på många platser.
- Vi har vi två specialmaskiner som kan samla in och smälta snö direkt på spåren. En stor snösmältare smälter en halv miljon kubikmeter snö på bara några dagar, vilket motsvarar 23 000 lastbilslass, berättar Örjan Eriksson enhetschef underhåll järnväg på Trafikverket.
Ibland kan det behövas snöröjning manuellt, till exempel om det är kraftigt snöfall eller om det fastnar is i en växel. Då rycker underhållspersonal ut och skottar och borstar bort snö och is för hand.
Trafikverket även har röjningslok och bärgningslok i Stockholm, som kan dra bort trasiga tåg från spåren.

Snow Removal 300, finns i Stockholm. Den är optimal för att röja stråk med många växlar mycket trafik.