Gålåbron längs väg 332 i Kramfors kommun ska repareras - planerad byggstart 2026
Gålåbron mellan Klockestrand och Mäland har varit stängd för trafik sedan november 2021. Bron som byggdes på 1940-talet har omfattande skador av väder och normalt slitage. Efter en noggrann utredning ska bron repareras.
– Det känns glädjande att vi hittat en lösning för Gålåbron. Vi har noga utrett flera olika alternativ och landat i att en renovering är den bästa lösningen för Gålåbron. Bron får då en hållbarhet på 20 till 30 år innan det är dags att bygga en ny bro, berättar Jan Lindgren utredningsledare på Trafikverket och fortsätter.
– Vi bedömer att det är ett funktionellt och kostnadseffektivt alternativ att renovera bron. Kostaden landar på cirka 73 miljoner i jämförelse med en ungefärlig kostnad på 225 miljoner för en ny bro. Vi har inte pengar för så stora investeringar som en ny bro. Det finns en lång lista på broar i Sverige som ligger före och är mer akut att byta ut än Gålåbron.
Med valet att reparera bron kan planeringen starta omgående. Vi påbörjar nu upphandling av konsult som ska projektera under 2025 för att sedan renovera under 2026 och 2027.
– Vi kan öppna bron snabbare för trafik med en renovering eftersom de övriga alternativen att bygga en ny bro, göra en ny väg eller göra omledningsvägen permanent kräver en vägplan. En sådan plan tar mellan fem och tio år från planering till färdig väg, beroende på storlek och komplexitet.
– Med renoveringen återställer vi bärigheten på bron till BK2 så att alla utom de tyngsta fordonen kan passera. Det är samma bruttovikt som Sandöbron, det vill säga max 51,4 ton. Personbilar, bussar, lastbilar utan släp och plogbilar kommer åter att kunna köra på bron som vi beräknar kan öppna igen 2027.
De alternativ som utretts
Gålåbron som sedan en tid tillbaka är stängd på grund av omfattande skador. Bron är byggd på 1940-talet och stora renoveringsåtgärder utfördes på 90-talet. Tre alternativ har utretts för att långsiktigt upprätthålla vägtrafik på den aktuella sträcka.:
De tre åtgärdsförslag som utretts och jämförts med varandra är:
- Alternativ 1: Upprätthålla dagens sträckning av väg 332, med renoverad eller ny bro
- Alternativ 2: Nuvarande omledningsväg (väg 819 och 334) blir primär förbindelse
- Alternativ 3: Ny sträckning av väg 332