Logga in
Logga in
Både positiva och negativa rekord slogs för persontågen under maj.

Grumlad glädje snarare än värmande våryra för punktligheten i maj

Preliminära siffror för maj visar att 78 923 av 90 954 framförda persontåg nådde sin slutstation i rätt tid vilket gav en punktlighet på 86,8 procent.

Det var minst sagt full fart på spåren under maj då nästan 91 000 persontåg, nytt rekord för en majmånad, avgick från någon av Sveriges drygt 500 stationer. Dessvärre var det dock inte bara tåg som befann sig på spåren denna varma och vackra försommarmånad. Under maj slogs nämligen ett negativt rekord i antal störningar på grund av obehöriga i spår, vilket grumlar glädjen när att allt fler väljer tåget för att ta sig till skola och arbete, för att hälsa på släkt eller bara drabbats av allmän reslust.

– I maj blev inte mindre än 1 750 tåg mer än fem minuter sena enbart för att människor inte kan respektera de varningsskyltar och signaler som faktiskt finns där för att skydda dem. Tågen kör snabbt, är tysta och kan varken bromsa eller väja om du skulle råka vara på fel plats. Så chansa aldrig – du riskerar ditt liv! Du som smiter under bommar eller nonchalerar varningar försenar dessutom gods och resenärer samt påverkar lokförarnas arbetsmiljö oerhört negativt, säger Anna Ericsson, chef för verksamhetsområde Trafik.

Det vackra torra vädret under maj kom även att påverka infrastrukturen på olika sätt. Ett exempel är stoppet vid korsningen mellan de två historiska transportlederna Västra stambanan samt Göta kanal.

– Det var i slutet av maj som järnvägsbron i Töreboda inte gick att stänga på grund av det varma vädret. Likt det stoppet inträffade också andra infrastrukturrelaterade störningar på stråk och sträckor där trafiken är som mest intensiv – och där i också slitaget är som störst. Så störningarna kom att drabba många tåg och i förlängningen många resenärer. Men för att avsluta på den positiva vågskålen pågår en stor satsning på underhåll där resurserna för både basunderhåll och reinvesteringar ökar, så framtiden för järnvägen ser ljus ut - så länge alla är med på att spåren bara är för tågen avslutar Anna.

Maj i siffror

Högst punktlighet under månaden hade söndagen 5 maj då 2 232 av 2 384 framförda tåg nådde sin slutstation i rätt tid. Punktlighetsresultatet för denna söndag blev därmed 93,6 procent.

Lägst punktlighet under månaden hade fredag 24 maj då 2 424 av 3 088 persontåg nådde sin slutstation i rätt tid vilket gav en punktlighet på 78,5 procent. Den främsta orsaken till det låga utfallet var ett omfattande el-anläggningsfel i Älvsjö, samt ett havererat tåg nära Malmö

  • Utfall kortdistanståg (pendel- och flygtåg): 91,7 procent.
    Antal framförda: 50 197.
  • Utfall Medeldistanståg (regionaltåg): 83,1 procent.
    Antal framförda: 33 196.
  • Utfall Långdistanståg (fjärr- och snabbtåg): 70,8 procent.
    Antal framförda: 7 200.
  • 59,6 procent av persontågen anlände helt enligt tidtabell (RT+0), vilket är 0,9 procentenheter högre än maj 2023.
  • 76,7 procent av persontågen ankom inom 2 minuter efter tidtabell (RT+2) – 0,7 procentenheter lägre än maj 2023.
  • 86,8 procent av persontågen ankom inom 5 minuter efter tidtabell (RT+5) – 1,0 procentenheter lägre än maj 2023.
  • 92,6 procent av persontågen ankom inom 10 minuter efter tidtabell (RT+10) – 0,9 procentenheter lägre än maj 2023.
  • 95,2 procent av persontågen ankom inom 15 minuter efter tidtabell (RT+15) – 0,8 procentenheter lägre än maj 2023.

Den genomsnittliga förseningen för alla tåg i maj var 3,2 minuter och för försenade tåg 7,8 minuter.

Alla uppgifter är preliminära. Av datatekniska skäl redovisas inga uppgifter kring akut inställda avgångar. För officiell statistik hänvisas till Trafikanalys, den myndighet som ansvarar för Sveriges statistik på transportområdet.

Enskilda händelser som påverkat punktligheten mest negativt under maj 2024:

  • 1-31 maj: Hastighetsnedsättningar vid Sunderbyns sjukhus mellan Boden och Luleå.
  • 2 maj: Obehöriga i spår / påkörd person vid Häggvik norr om Stockholm C.
  • 2-3 maj:  Kontaktledningsfel vid Sösdala på Södra Stambanan.
  • 5-6 maj:  Nedriven kontaktledning vid Göteborgs Central.
  • 6-20 maj: Hastighetsnedsättning vid Tvärålund efter byte av kontaktledningsfundament.
  • 6 maj: Obehöriga i spårområdet vid Stockholm Södra.
  • 7 maj: Obehöriga i spårområdet vid Stockholm Södra.
  • 20 maj: Omfattande signalfel på Göteborgs Central.
  • 23 maj: Växelfel vid Jonsered på Västra Stambanan.
  • 23-24 maj: Nedriven kontaktledning på Stockholms C.
  • 24 maj: Trafikstopp Huddinge-Stockholm södra på grund av ett fel i en omformarstation vid Älvsjö.
  • 24 maj: Havererat stillastående tåg i en växelgata vid Malmö C.
  • 28-29 maj: Trafikstopp / begränsad framkomlighet på grund av brofel vid kanalbron i Töreboda på Västra Stambanan.
  • 29 maj: Omfattande signalfel i Stuvsta på Västra Stambanan.  29-30 maj:  Begränsad framkomlighet / hastighetsnedsättning vid Knivsta på grund av dåligt spårläge