En slutrapport som signalerar att den operativa förmågan ökar – både nu och på sikt!
Den svenska järnvägen har en minst sagt lång och brokig historia. En del som hamnat lite i skymundan är hur järnvägen underhållits. Det är därför hög tid att lyfta en undangömd men desto mer underhållande historia!
Den 21 oktober lämnades den sista uppföljande rapporten för regeringsuppdraget ”Åtgärder för att stärka genomförandet av järnvägsunderhåll och järnvägstrafikens robusthet, tillförlitlighet och punktlighet. (RU LI2023/03037)” till regeringen, vilket innebär att uppdraget är slutfört.
Det betyder dock självklart inte att jobbet har gått i mål, men inte bara har vi nu påbörjat en resa mot en ökad operativ förmåga – vi har under året tagit många steg på vägen.
– Regeringsuppdraget har bidragit med att öka fokus, tempo och ansträngning i frågor kopplat till järnvägsunderhållets omfattning, nytta och effekter. Det utvecklingsarbete som sedan tidigare bedrivits gemensamt med järnvägsbranschen har helt enkelt fått extra tyngd, säger uppdragsledaren Jonatan Lennartsson och fortsätter:
– Nu fortsätter arbetet att tillsammans med leverantörer, entreprenörer och andra intressenter förverkliga alla de goda idéer och intentioner som regeringsuppdraget fångat upp, samlat in och paketerat.
Järnvägsunderhållets omfattning och genomförande förväntas öka
I rapporten beskrivs bland annat hur utökade ramar tillsammans med pågående utvecklingsprojekt börjat ge resultat. Järnvägsunderhållets omfattning och genomförande för 2024 förväntas öka med 18 procent jämfört med 2023.
Även andelen reinvesteringar fortsätter att öka vilket gör att allt fler av anläggningens alla trotjänare i form av spår och växlar, ställverk och kontaktledningar, kan tackas av till förmån för nya slitstarka komponenter.
Konkreta exempel på utökningar, vid sidan av de prioriteringar som återställandet av Malmbanan krävt, där allt mer av det eftersatta underhållet därmed kunnat omhändertas under 2024 är:
- Extra spårbyte mellan Värnamo och Landeryd som genomförs samplanerat med Värnamo bangårdsombyggnad. Arbetet omfattar bland annat 12 000 meter räls, 27 växlar, 28 kontaktledningsbryggor och 126 kilometer signalkabel.
- Utökat basunderhåll i och kring Norrköping som genomförs samplanerat med ställverksinläsning i Åby och öppnande av den nya godsbangården. Arbetena omfattar bland annat utbyte av plattformsövergångar, spår och växelriktning, slipers och makadambyte, rälsbyte, byggnation av banmurar och förebyggande spårväxelåtgärder.
- Extra spårbyte och dränering i Mellerud. Arbetena åtgärdar grundorsakerna till en hastighetsnedsättning på en högt trafikerad bana.
- Utökade åtgärder på kända problemväxlar inom Göteborg C som orsakat störningar för persontågstrafiken.
Utöver det lyfter rapporten flera områden där Trafikverket ser stor potential till effektiviseringar på både kort och lång sikt genom exempelvis inköp av nya maskiner, införandet av nya affärsformer och utveckling av teknik.
– Att förändra en så omfattande verksamhet som ett nationellt och konkurrensutsatt järnvägsunderhåll sker inte över en natt, vilket gör att anslaget i uppdraget behövt vara både nutids- och framtidsorienterat. Alla identifierade aktiviteter, nya som gamla, är samlade i en handlingsplan som utgår från de fokusområden som redovisats i tidigare rapporteringar berättar Jonatan.
Ökad operativ förmåga för ett närmare Sverige
Slutrapporten har fått namnet ”Ökad operativ förmåga för ett närmare Sverige” för att tydliggöra att arbetet med att utveckla och effektivisera järnvägsunderhållet kommer vara en del av den övergripande kraftsamling som Trafikverket nu genomför.
– Självklart måste vårt underhåll på ett tydligt och synligt sätt bidra till Trafikverkets leverans av tillförlitliga och säkra järnvägar som kan används effektivt av både person- och godstrafik. Vi kommer jobba målmedvetet för att trotjänare i form av spår och kontaktledningar, ställverk och växlar, inte ska stå i vägen för samhällets förväntningar på en punktlig och tillförlitlig järnväg avslutar Jonatan Lennartsson.
Mer information
I samband med att slutrapporten lämnas in startar också en informationskampanj för att synliggöra vårt omfattande underhållsarbete i järnvägsanläggningen. Kommunikationen ska ge själ och en röst åt alla de trotjänare som vi genom utökade medel i allt större utsträckning nu kan tacka av efter en oftast både lång och trogen tjänst.
Rapporterna för regeringsuppdraget "Åtgärder för att stärka genomförandet av järnvägsunderhåll och järnvägstrafikens robusthet, tillförlitlighet och punktlighet. (RU LI2023/03037)" hittar du nedan.
Du kan läsa mer om järnvägsunderhåll på trafikverket.se via sidorna nedan som nyligen fyllts på med fakta om anläggningen samt underhållets omfattning.