Sommaren 2024 var en trång sektor på spåren
Under sommaren slogs nytt rekord för antal framförda tåg, men även för incidenter med obehöriga i spår. Ett stort antal banarbeten genomfördes, samtidigt som flera akuta fel uppstod. I kläm för detta kom punktligheten.
Under perioden juni till augusti framfördes i år 258 004 persontåg vilket är ett nytt rekord. Jämfört med 2019, det tidigare rekordåret, motsvarar det en ökning på nästa 200 avgångar per dag.
– Trafikökningen och ett ökat utbud är i grunden positivt för resenärerna, men det finns tyvärr en baksida. Ju fler tåg som går desto fler tåg blir också drabbade när något - oavsett om det så är ett spårfel, en obehörig i spåren eller ett trasigt lok – påverkar trafiken. Med fler tåg som rullar tar det också längre tid att lösa upp de tågköer som snabbt uppstår efter en störning runt framförallt Stockholm, Göteborg och Malmö säger Anna Ericsson, chef för verksamhetsområde Trafik.
Det är inte bara trafikökningen som gör spåren till en trång sektor. Den pågående satsningen på att rusta upp och modernisera järnvägen innebär att ett stort antal arbeten genomförts i sommar där broar repareras, tunnlar rustas och plankorsningar åtgärdas. Samtidigt har spår, växlar och kontaktledningar bytts för att inte stå i vägen för en punktlig och tillförlitlig järnväg. Vid alla dessa banarbeten är det oundvikligt att trafiken påverkas, exempelvis i form av enkelspårsdrifter eller hastighetssänkningar.
I sommar har det vid sidan om alla planerade banarbeten även uppstått en rad akuta fel som behövt tas om hand. Extra hårt drabbad blev pendeltågstrafiken i Stockholm, vilket med tanke på hur omfattande den trafiken är blev en starkt bidragande orsak till den generellt låga punktligheten i sommar. Sammanlagt har sommarens akuta störningar i infrastrukturen tillsammans med den påverkan våra pågående upprustningsarbeten får gjort att ca 7000 persontåg försenats mer än fem minuter.
– Det har tyvärr inte bara varit spår och trafik vi behövt hantera. Ingen sommar tidigare har vi haft så många incidenter med obehöriga i spår som i år. Dessutom hade vi en incident där polisen stoppade trafiken på södra stambanan på grund av ett misstänkt farligt föremål. Totalt blev nästan 4000 persontåg mer än fem minuter sena på grund av att skyltar och varningssignaler inte respekteras. Ska jag sluta på en lite positivare not så kunde vi dock se en liten minskning vad gäller personpåkörningar, och vi har dessutom helt sluppit allvarliga urspårningar avslutar Anna.
Sommaren i siffror
Av de drygt 258 000 persontåg som rullade på spåren i somras ankom 225 927 sin slutstation i rätt tid vilket gav ett punktlighetsresultat på 87,6 procent. Det är något bättre än förra sommaren, men ändå det näst sämsta utfallet för persontrafiken sedan 2001.
Högst punktlighet för en enskild dag under sommaren hade lördag 22 juni då 2 041 av 2 164 framförda tåg ankom slutstationen i rätt tid. Punktlighetsresultatet denna midsommardag blev 94,3 procent.
Lägst punktlighet för en enskild dag under sommaren hade 27 juni då 2 292 av 2 988 framförda persontåg sin slutstation i rätt tid. Orsakerna till att punktlighetsresultatet denna torsdag inte blev bättre än 76,7 procent var dels signalanläggningsfel vid Landskrona Östra samt tre incidenter med obehöriga i spårområdet varav en berodde på ett misstänkt farligt föremål i spårområdet.
Utfall kortdistanståg (pendel- och flygtåg): 92,3 procent.
Antal framförda: 142 503.
Utfall Medeldistanståg (regionaltåg): 84,1 procent.
Antal framförda: 93 506.
Utfall Långdistanståg (fjärr- och snabbtåg): 72,4 procent.
Antal framförda: 20 484.
- 60,6 procent av persontågen anlände helt enligt tidtabell (RT+0), vilket är 2,2 procentenheter högre än juni–aug 2023.
- 77,9 procent av persontågen ankom inom 2 min. efter tidtabell (RT+2) – är 1,7 procentenheter högre än juni–aug 2023
- 87,6 procent av persontågen ankom inom 5 minuter efter tidtabell (RT+5) – 0,9 procentenheter högre än juni–aug 2023.
- 93,1 procent av persontågen ankom inom 10 minuter efter tidtabell (RT+10) – likvärdigt med juni–aug 2023.
- 95,5 procent av persontågen ankom inom 15 min. efter tidtabell (RT+15) – 0,2 procentenheter lägre än juni–aug 2023.
Den genomsnittliga förseningen för alla tåg under sommaren 2024 var 3,0 minuter och för försenade tåg 7,8 minuter.
Alla uppgifter är preliminära. Av datatekniska skäl redovisas inga uppgifter kring akut inställda avgångar. För officiell statistik hänvisas till Trafikanalys, den myndighet som ansvarar för Sveriges statistik på transportområdet.
Enskilda händelser som påverkat punktligheten mest negativt under sommaren 2024:
- 1 juni–31 aug: Hastighetsnedsättningar på grund av banarbeten vid Sunderbyns sjukhus nära Luleå.
- 1 juni–21 aug: Hastighetsnedsättningar på grund av banarbeten vid Ljuså på Malmbanan.
- 11 juni–22 aug: Dåligt spårläge / hastighetsnedsättningar vid Bjurå på Haparandabanan.
- 18 juni–31 aug: Dåligt spårläge / hastighetsnedsättningar vid Kvarnängen på Nynäsbanan.
- 25 juni–4 aug: Hastighetsnedsättningar på grund av banarbeten vid Sikträsk på Malmbanan.
- 27 juni–27aug: Hastighetsnedsättningar på grund av banarbeten vid Kosjärv på Malmbanan.
- 29 juni–29 aug: Trafikstopp / hastighetsnedsättningar på Ådalsbanan på grund av signalanläggningsfel.
- 29 jun–31 aug: Hastighetsnedsättningar vid Knivsta på grund av dåligt spårläge.
- 3 juli–4 juli: Begränsad framkomlighet på Malmö Central på grund av spårväxelfel.
- 2 juli–30 aug: Plattformsbrist på Karlstad C på grund av ombyggnation.
- 4 juli–6 juli: Spårväxelfel på Stockholm City.
- 10 juli–31 aug: Hastighetsnedsättningar på grund av banarbete vid Trekanten på Kust- till kustbanan.
- 11 juli–16 juli: Begränsad framkomlighet i Tumba på grund av uppkörd / trasig växel.
- 21 juli–31 aug: Nedsatt hastighet på grund av dåligt spårläge vid Tobo på Ostkustbanan.
- 24 juli–26 juli: Spårväxelfel i Tumba, begränsad framkomlighet Tumba–Rönninge.
- 29 juli: Signalanläggningsfel vid Uppsala Central.
- 20aug–22 aug: Spårfel / enkelspårsdrift Stockholm Odenplan–Stockholm City.
- 21 aug–31 aug: Begränsad framkomlighet mellan Dingtuna och Västerås på grund av spårfel.
- 21 aug–22 aug: Begränsad framkomlighet Malmsjö–Björnkulla på grund av brandlarm på tåg.
- 24 aug–28 aug: Begränsad framkomlighet Järna–Flemingsberg på grund av stillastående trasigt tåg.
- 26 aug–27 aug: Begränsad framkomlighet vid Stockholm City på grund av spårväxelfel.