Hotbilden mot transportsektorn skärps – tiden är den största bristen
Trafikverkets rapport ”Öppen antagonistisk hotbild mot transportsektorn” finns nu i en ny version. Den belyser att hoten mot Sverige och transportsektorn består och att omvärlden förändras snabbt och blir mer komplex.
Den största nyheten jämfört med föregående version är betoningen på tidsperspektivet i återtagandet av totalförsvaret – där bristen på tid framhålls som den mest kritiska sårbarheten.
Transportsektorn är en del av Sveriges vitala infrastruktur, vilket gör den till ett mål för antagonister. Hoten är ofta komplexa och sker i gråzonen mellan fred och krig, lagligt och olagligt. Digitalisering, globalisering och snabba förändringar i världspolitiken, som valet i USA 2024 och ökad internationell oro 2025, påverkar oss.
Budskapet är tydligt: för att möta en alltmer komplex hotmiljö krävs att transportsektorns aktörer – offentliga som privata – bygger motståndskraft tillsammans, med kunskap, samarbete och en vilja att agera. Tiden är knapp.
– Om vi inte kan agera snabbt och samordnat, här och nu, så kan det bli transportsektorns största svaghet säger Jens Johanson, senior säkerhetsstrateg vid Trafikverket.
Krig och kriminalitet pekas fortsatt ut som de primära hoten mot Sveriges säkerhet. Rapporten lyfter även fram konsekvenserna av den snabba teknikutvecklingen och hur denna kan användas av kriminella.
Vårt beroende av molntjänster utanför Europa kan skapa strategiska sårbarheter. Samtidigt utvecklar antagonister innovativa metoder i cyberdomänen – från användning av vår egen installerade tekniska utrustning mot oss, till insideranvändning. Den snabba tekniska utvecklingen gör det möjligt att kombinera cyberangrepp med desinformation och sabotage vilket förstärker hotbildens komplexitet. Gråzonsproblematiken och de hybrida metoderna gör hotbilden sammanflätad och svårbedömd.
Rymdens betydelse ökar
Det senaste året har rymdens betydelse för samhällets säkerhet uppmärksammats. Användandet av rymdtjänster för positionering och kommunikation är centralt inom transportsystemet. Därför har rymddomänen lyfts fram särskilt i syfte att medvetandegöra läsaren och inspirera till eftertanke om påverkan i den egna verksamheten.
Rymdens växande roll som en potentiell arena för konflikt och krigföring kan vara något som har en direkt inverkan på Sveriges transportsektor. Detta gör det nödvändigt för både statliga och privata aktörer inom transportsektorn att vara medvetna om dessa risker och att försöka minimera dess påverkan. Det kan till exempel handla om att ta fram rutiner för att hantera bortfall av kritiska tjänster men även att se möjligheterna med nyttjandet av nya rymdtjänster i samarbete med andra.
– Det låter kanske lite science-fiction när vi lyfter fram rymden. Tänk mer på hur mycket vi använder oss av positioneringstjänster, så blir det mer förståeligt att vi även måste se möjligheterna som nya rymdtjänster kan erbjuda säger Jens Johanson, rapportens författare.
Viktigt att sektorn kan samarbeta för att öka skyddet
Transportsystemet är ett komplext system och många aktörer är med och bidrar till att det fungerar. Varje aktörs verksamhet är nära sammankopplad med andra verksamheter, vilket gör att transportsystemet är beroende av samarbete. Detta gäller i synnerhet nu när vi behöver stärka skyddet – vi behöver se transportsystemet som en helhet. Eftersom hotbilden är komplex och ibland diffus, behöver transportsektorns aktörer bygga upp en bred motståndskraft.
Det är svårt att fastställa generella riktlinjer för hur varje enskild del av transportsektorn ska arbeta med säkerhet. Börja med ökad kunskap och samverkan och agera därefter. Det vill säga att varje aktör ökar sin medvetenhet om hur hotbilden ser ut och sedan ökar samverkan inom området säkerhet för att slutligen bygga den förmåga som behövs. Genom att dela lägesbilder och händelser inom transportsektorn kan vi skapa en helhetsbild av säkerhetshotet tillsammans. Då blir det också lättare att identifiera större säkerhetshot som kan behöva analyseras och bemötas under ett sektorsansvar.
Rapporten är på 48 sidor, men inleds med en sammanfattning på två sidor.