Logga in
Logga in
Traineerna på besök i Kirunavaara.

Traineerna på språng under våren

Under traineeperioden har traineerna möjlighet besöka olika orter i landet för att göra studiebesök relaterade till sina uppdrag. Under våren har de bland annat varit i Kiruna, Luleå och Stockholm.

I mitten av mars var det dags för den efterlängtade resan norrut till Luleå och Kiruna. Veckan inleddes på JVTC - Järnvägstekniskt centrum - på Luleå Tekniska Universitet. Här fick de lyssna till olika pågående forskningsinitiativ och besöka verkstaden på JVTC som utför tester på brofästen. Dessutom träffade de en robothund och fick testa holografiska glasögon. En solig tisdagseftermiddag spenderades på isvägar i Luleå skärgård och en tur på fyra kilometer över isen tog dem till en liten ö. Framåt kvällskvisten tog traineerna tåget från Luleå station till Kiruna central.

Rundtur i Kiruna

I Kiruna besökte de bland annat det nya stadshuset och Kirunavaara - ett av de stora bergen som företaget LKAB utvinner järnmalm från. Vi fick en rundtur i turistcentret som ligger ungefär 300 meter under havsnivån. Där fick vi lära oss om LKAB:s historia, processen för järnmalmsutbrytning och arbetet med LKAB:s omställning till fossilfria processer för utbrytning. Under besöket fick vi även se ett fordon som tidigare använts för utbrytning av järnmalm. I bilden nedan är hela gänget samlat i grävskopan. Besöket avslutades i ett museum – också det i turistcentrumet 300 meter under havsnivån – om Kiruna stads utveckling kopplat till stadsflytten.

Stadsomvandling

Under torsdagsmorgonen visade temperaturen -20 grader – kyligt tyckte många av traineerna! Som tur var spenderades den kalla förmiddagen inomhus i det nybyggda kommunhuset i Kiruna. Här gavs en introduktion till den pågående stadsomvandlingen. Orsaken till stadsomvandlingen är att gruvdriften skapat deformationer, sprickbildningar och sättningar på markytan, som kommit allt närmare staden. Det innebär att hela stadens kommersiella centrum behöver flyttas drygt tre km österut. Sex tusen människor – var tredje person som bor i stadskärnan – måste därmed flytta från sina hem som rivs. Några byggnader har man dock valt att flytta på istället för att riva, exempelvis den gamla kyrkan som i sommar kommer flyttas i sin helhet i augusti i år.

Stockholmsveckan

Under vecka 13 samlades alla traineer i huvudstaden för en Stockholmsveckan. Det var en fullspäckad vecka med intressanta studiebesök och föreläsningar om infrastrukturprojekt i regionen! Stockholmsveckan inleddes med en presentation om Förbifart Stockholm, den nya motorvägsförbindelsen för E4 genom västra Stockholm. De fick en dragning om projektets bakgrund, utmaningar och aktuella status och avslutade med ett besök i en av de snart färdiga tunnelsträckorna. Projektet beräknas vara färdigt år 2030. Trafikverket har flera samarbeten bland annat med Region Stockholm (SL) och Candela och i pilotprojektet Nova tillsammans med dem, som testar teknik för att skapa snabbare, billigare och utsläppsfria sjöresor i Stockholm används världens första elektriska bärplansfärja Nova. Nova-linjen började trafikeras hösten 2024 och återupptogs våren 2025 och fortsätter fram till augusti.

Det här är bara ett axplock av de studiebesök som traineerna gör under sitt traineeår.