Logga in
Logga in

Längre och snabbare godståg ökar järnvägens kapacitet

Trafikverket inför nya regler som tillåter längre godståg, i högre hastigheter. Förändringen skapar mer plats i spåren för gods- och persontåg, och dessutom nya möjligheter för godståg från kontinenten via Öresundsbron.

Den 1 juni införs nya bromsprocenttabeller på järnvägen i Sverige, de visar hur snabbt ett tåg får köra utifrån dess bromsförmåga på en viss sträcka. Det möjliggör längre godståg som kan köra i högre hastigheter, vilket frigör utrymme och skapar mer kapacitet i järnvägssystemet.

Förändringen gör att godstågen kan köra i 100 km/h och upp till 120km/h på vissa sträckor, jämfört med tidigare hastighet som kunde vara 80–90 km/h. Det skapar även nya möjligheter för godståg upp till 850 meter att köra in från kontinenten via Öresundsbron – en ökning med över 100 meter jämfört med dagens 730 meter.

– Detta är ett betydelsefullt steg för att kunna transportera mer effektivt. Järnvägen är trångbodd, det går rekordmånga tåg samtidigt som vi rustar den mer än någonsin. Längre och snabbare godståg ger stor effekt till en förhållandevis liten kostnad. Fler godstransporter och resenärer behöver få plats på spåren och komma fram i tid, säger Ann-Sofie Atterbrand, avdelningschef järnvägsplanering, Trafikverket.

Järnvägen lockar fler än någonsin och behöver rustas och utvecklas för att kunna ta hand om alla resor och transporter. På ett år rullar en miljon persontåg på järnvägen och en vanlig dag kör 500 godståg en sträcka som motsvarar tre varv runt jorden. Utöver längre och snabbare tåg jobbar Trafikverket med många olika åtgärder för att skapa mer plats i spåren.

– För att öka kapaciteten bygger vi bland annat ut järnvägen, inför det nya signalsystemet ERTMS och nya digitala lösningar. Det handlar också om planeringen av tidtabellerna och att hitta rätt balans mellan all trafik och banarbetena. Vi har ett nära samarbete med järnvägsföretagen för att hitta bästa lösningarna för gods och resenärer, avslutar Ann-Sofie Atterbrand.

De nya reglerna för längre godståg skapar även förutsättningar att flytta över gods från väg till järnväg och ökar branschens konkurrenskraft. Längre tåg tillåts redan i flera länder, exempelvis i Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike och Schweiz. EU har dessutom beslutat att trafikering av minst 740 meter långa tåg ska vara möjligt på det transeuropeiska transportnätet (TEN–T) senast 2030.

Nya bromsprocenttabeller och vad det innebär

Nya bromsprocenttabeller införs på järnvägen i Sverige, de visar hur snabbt ett tåg får köra utifrån dess bromsförmåga på en viss sträcka. Ann-Sofie Atterbrand, avdelningschef järnvägsplanering, Trafikverket berättar vad det innebär.