Logga in
Logga in
Infrastrukturminister Andreas Carlson och Ukrainas biträdande infrastrukturminister Serhiy Derkach, skrev under avsiktsförklaringen om samarbete på järnvägsområdet Foto: Trafikverket

Sverige ska stötta ukrainsk järnväg

Sverige har tecknat en avsiktsförklaring om samarbete med Ukraina inom järnväg. Avtalet signerades av ländernas infrastrukturministrar på Trafikverksskolan i Ängelholm under måndagen.

Överenskommelsen är starten för ett utbyte där Sverige genom Trafikverket stöttar ukrainsk järnväg – och där länderna kan utbyta erfarenheter kring järnvägsinfrastruktur.

– Det är av stor vikt för hela Europa att vi stöttar Ukraina och där kan Trafikverket bidra på infrastrukturområdet, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana. En fungerande järnväg är helt avgörande i den situation som Ukraina befinner sig i.

Lunds universitet har sedan tidigare ett etablerat samarbete med Ukraina kring utveckling av ett hållbart transportsystem. I dagarna hade de bjudit in en delegation från Ukraina för att besöka relevanta verksamheter och fördjupa samarbetet.  

– Inför resan till Sverige framkom önskemål om att få besöka Trafikverkskolan, berättar Trafikverkets internationella direktör Einar Schuch.

Första steget mot att stötta Ukraina

Vid besöket i Ängelholm undertecknades avsiktsförklaringen av infrastrukturminister Andreas Carlson och den ukrainske motsvarigheten, biträdande infrastrukturminister Serhiy Derkach.

– Det här är första steget i ett samarbete där Trafikverket stöttar ukrainsk järnväg, säger Einar Schuch.

Initiativet togs redan 2023, av infrastrukturminister Andreas Carlson, som i den pågående krigssituationen ville att Sverige skulle stötta Ukraina inom transportområdet. Året därpå träffades Andreas Carlson och Ukrainian Railways ordförande Oleksandr Pertsovskyi, för att diskutera ett potentiellt utbyte.

Lär av Nederländerna

Uppdraget ligger nu hos Trafikverkets internationella sekretariat och Trafikverksskolan.

– Vi har fört en dialog med Ukraina om vad vi kan hjälpa dem med, säger Einar Schuch.

Men Sverige är inte först med den här typen av samverkan.

– Vi har tät kontakt med Prorail i Nederländerna som redan har påbörjat ett samarbete med Ukraina. Vi vill gärna dra lärdom av deras erfarenheter och se hur vi kan hjälpas åt och komplettera varandra i hjälpen till Ukraina, menar Einar Schuch.

Det ukrainska järnvägsbolaget Ukrainian railways är ett statligt ägt aktiebolag. En koncern med ett antal statliga bolag, som har monopol på järnvägsmarknaden. Koncernen administrerar allt från infrastruktur och trafikledning till lok och vagnar.

Vad innebär samarbetet med Sverige och Trafikverket?

– Vi vill börja med att fokusera på tre områden: kompetensutveckling, tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning, samt digitalisering och AI, säger Einar Schuch och fortsätter:

– När det gäller kompetensutveckling är Trafikverksskolan en bra resurs. Det handlar om att utbilda medarbetare från Ukraina som sedan i sin tur kan utbilda nya medarbetare i Ukraina, för att ersätta krigsskadade och fylla upp efter pensionsavgångar. Det skulle ge ett konkret resultat på en gång. Ukraina vill också få in fler kvinnor inom järnvägsområdet, vilket är en fråga som vi också driver.

Inom vilka områden kan Sverige ta lärdom av ukrainsk järnväg?

– Trafikverket kan lära sig hur man snabbt återställer skadad infrastruktur till fungerande skick och hur man driver kritisk infrastruktur i situationer med ökad beredskap.

Vad är nästa steg?

– Vi kommer att intensifiera dialogen med Ukrainian railways under november och december, för att diskutera detaljerna. Vi är otroligt glada för detta och vi tror att vi får ett stort utbyte av detta, avslutar Einar Schuch.