Logga in
Logga in

Vägtrafikolyckor är en av de vanligaste arbetsrelaterade dödsorsakerna

Varje år omkommer mellan 60-70 personer i arbetsrelaterade trafikolyckor i Sverige vilket gör det till en av de vanligaste dödsorsakerna under arbetstid. Olyckorna drabbar både yrkeschaufförer och andra trafikanter.

Arbetsgivaren ska enligt arbetsmiljölagen systematiskt förebygga skador för att skydda sina anställda under arbetstid. Ansvaret gäller inte bara ”innanför arbetsgivarens grindar” eller väggar utan i lika hög utsträckning även transporter och resor som sker i trafik. Det är arbetsgivarens ansvar att skapa förutsättningar så att arbetstagarna kan följa trafikreglerna och använda säkrast möjliga fordon. Arbetsgivaren ansvarar också för att följa upp alla sina åtgärder och genomföra förbättringar av sitt säkerhetsarbete.

– Varje dödsolycka är en tragedi. Vi kan aldrig acceptera att någon dör av jobbet och arbetsgivaren har ett ansvar för att förebygga dödsfall och skador också på vägarna. Både globalt och i Sverige är trafikolyckor en av de vanligaste orsakerna till dödsfall i arbetet, säger Arbetsmiljöverkets GD Lars Lööw.

Omkomna i vägtrafiken 2024 Antal
Anställda 15
Tredje part* 50
Privat 141
Okänt 7

* andra trafikanter som är involverade i olyckor där en anställd varit förare

Effektiva säkerhetsinitiativ kan rädda liv 

Arbetsgivare som prioriterar trafiksäkerhet och fokuserar på effektiva åtgärder har lyckats minska antalet dödsfall och allvarliga skador. Det handlar bland annat om att se till att anställda använder bilbälte, håller hastighetsgränser och att det råder nolltolerans mot alkohol och droger. Arbetsgivaren har också ansvar för att fordonen är så säkra som möjligt – exempelvis genom att använda lastbilar med autobroms och kollisionsvarningssystem.

Med ny teknik kan fordon i allt större utsträckning stötta föraren att följa trafikregler, till exempel med geofencing som automatiskt begränsar hastigheten.
 
– Som stor upphandlare av varor och tjänster har vi möjlighet och ett ansvar att påverka den arbetsrelaterade trafiken. Vi ställer krav vid entreprenadupphandlingar att teknik används som säkerställer hastighetsefterlevnad och nykterhet i trafiken avslutar Trafikverkets Generaldirektör, Roberto Maiorana.

Expertgruppens sex rekommendationer

Inför en global ministerkonferens i trafiksäkerhet i Marrakech initierade Trafikverket en internationell akademisk expertgrupp. Expertgruppens arbete mynnade ut i sex rekommendationer. De belyser att arbetsgivare behöver förebygga och följa upp trafiksäkerhetsåtgärder och säkerställa att trafikregler efterlevs.

De innehåller också förslag på åtgärder för hur samhället kan stimulera processen och hur myndigheter, privata sektorn och finansiella aktörer behöver efterfråga företags och organisationers redovisning av trafiksäkerhetsavtryck på samma sätt som för exempelvis deras klimatavtryck.

  • Arbetsgivaren ska systematisk förebygga trafikskador
  • Myndighet och städer visar vägen
  • Trafiksäkerhet inkluderat i finansiella beslut
  • Trafiksäkerhet i alla organisationers värdekedjor
  • Organisationer skapar säkerhetskultur
  • Fordonssektorn stödjer organisationers trafiksäkerhet