Logga in
Logga in
Utöver sektorns aktörer fanns även polisen och Försvarsmakten med i övningen på Donsö

Historisk totalförsvarsövning genomförd på Donsö

Totalförsvarsövningen på Donsö är unik och viktig för att öka förmågan vid högsta beredskap i Sverige. Med hälften offentliga, hälften privata deltagare stärker vi sjöfartens del i folkförsörjningen vid högsta beredskap.

Den 1 september genomfördes den största svenska totalförsvarsövningen med fokus på sjöfart i modern tid.  Övningen hölls på rederitäta ön Donsö i Göteborgs skärgård. Om det skulle bli högsta beredskap i Sverige måste samhällsviktiga transporter fortsätta fungera. Där har sjöfarten en stor del.

Övningen var gemensam för transportsektorns både privata och offentliga aktörer med ungefär lika många deltagare från båda delar.

– Det är historiskt och avgörande för förmågan att vi gör detta tillsammans. Bara genom planering och genomförande av den här övningen har vi redan ökat förmågan i transportsektorn, säger Susanne Adolphi, projektledare för övningen på Trafikverket och samordnare i sektorsfrågor. 

– Efter dagen finns givetvis mycket att arbeta vidare med, både hemma i våra egna organisationer men också tillsammans, bland annat genom plattformen BT POS.

Det är inom BTPOS – samverkansorganet i transportsektorn som är en förkortning av Beredskapssektor Transporter Privat Offentlig Samverkan – som övningen har skett.

– Genom övningen visar vi att privata och offentliga aktörer, kan samverka i totalförsvarsfrågor- från planering till genomförande, och inte minst i kommande efterarbete. Vi är alla med och bryter ny mark i totalförsvarsarbetet, säger Susanne Adolphi som lett övningen tillsammans med Carl Carlsson från Svensk Sjöfart.

Det är 200 deltagare som genomfört över 60 övningsmoment under scenariot att det råder högsta beredskap i Sverige. Övningsmomenten sträcker sig över en stor mängd frågor och problemställningar med allt från min- och beredskapslotsning, sjöfartskydd, eskortering, uttag och förfogande, transportprioritering, försäkring och personalförsörjning i höjd beredskap, varvs- och bogseringsförmåga, skydd av kollektivtrafik, oljesaneringsarbete, allmän sjötrafikanvisning och värdlandsstöd.

I samband med övningen på Donsö genomfördes också en delövning med fokus på BTPOS-land. Utifrån det övergripande händelsescenariot och förutsättningarna i övningen som helhet, riktades fokus på konsekvenser för transportsystemet och för exempelvis hamnar och de landburna transporterna.