
Ny forskning ger förutsättningar för jämnare och säkrare cykelvägar
För att fler ska välja cykeln som färdmedel krävs trygga, säkra och bekväma vägar. Forskare föreslår därför en ny metod för att mäta jämnhet på nybyggda cykelvägar.
I dag utgår kraven för cykelvägars jämnhet från mätmetoder som är anpassade för biltrafik – trots att cyklister upplever vägytan helt annorlunda. Nu har forskare från VTI, i samarbete med Ramboll RST och med stöd av Trafikverket, tagit fram ett nytt mått som bättre fångar cyklistens upplevelse.
Cyklisters komfort i fokus
Den nya metoden tar hänsyn till vibrationer och stötar som uppstår vid cykling, något som ofta förbises i nuvarande regelverk. Forskarna har utgått från fältstudier, tidigare forskning och verkliga mätningar i främst Region Skåne och Malmö, men även i Stockholm, Umeå och Linköping. Resultatet är ett nytt jämnhetsmått – kallat BCrms3 – som fångar de ojämnheter som påverkar cyklister mest.
– Det handlar om att mäta på rätt sätt och att tolka data utifrån cyklistens perspektiv. Det cyklisten upplever är något helt annat än vad en bilförare märker, förklarar Anna Niska, projekt- och forskningsledare på VTI.
Fältklar metod – men inte slutgiltig
Även om metoden är tillräckligt utvecklad för att kunna användas i praktiken, är forskarna noga med att betona att den inte är färdig att fastställas som nationell standard ännu. En implementeringsfas på två till tre år krävs innan slutgiltiga beslut kan fattas.
– Specialister inom vägteknik på Trafikverket kommer att arbeta med att prova och testa jämnhetsmåttet under ett par års tid innan det blir en nationell standard. Vi kommer välja ett antal cykelvägar, spridda över landet, som kan mätas när de är färdigbyggda. Det viktiga är att alla mäter på samma sätt vid implementering – annars kan vi inte jämföra resultaten eller dra rätt slutsatser, säger Per Viktorsson på avdelningen Vägteknik på Trafikverket.
Utvärdering av skicket på våra cykelvägar
Från och med 2025 kommer Trafikverket tillståndsmäta de statliga cykelvägarna på ungefär samma sätt som gjorts i många år på bilvägar. Då kommer det nya måttet mätas och utvärderas. Fredrik Lindström är Nationell samordnare på verksamhetsområde Underhåll på Trafikverket.
– Vår förhoppning är att det kommer att vara användbart för att bedöma tillståndet på beläggningen på ett för cyklister relevant sätt. Det kommer vara en del jobb innan vi är där, det är nytt för Trafikverket att mäta cykelvägar på det här sättet, så vi räknar med att det kommer dyka upp en del utmaningar. Men när vi lyckas kommer vi få ett underlag för planering både på nationell och regional nivå. För första gången kommer vi på ett objektivt och systematiskt sätt kunna säga något om hur bra eller dåligt skicket på våra cykelvägar är, säger han.