
Trafikverket häver kontrakt i Västlänken och reviderar kostnadsprognos
Trafikverket har en längre tid tagit strid mot skenande, oacceptabla kostnadsökningar och förseningar i entreprenad Korsvägen i Västlänken. Tålamod och förtroende är slut. Trafikverket har idag hävt kontraktet med WLC.
Trafikverket har under en längre tid uppmärksammat stora kostnadsökningar och förseningar i entreprenaden på Korsvägen och har under fem års tid genomfört flera granskningar för att få förklaringar från entreprenören. Trafikverkets senaste granskning visar på systematiska brister och felaktigheter som WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG och NCC Sverige AB) har getts möjlighet att svara på. Efter att fortsatt inte fått rimliga svar, kan Trafikverket konstatera att förtroendet är förbrukat och har idag hävt kontraktet.
– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket.
Trafikverkets granskning visar att entreprenören WLC på ett medvetet och illojalt sätt har gynnat egna och närstående bolag genom upphandlingar inom konsortiet. Entreprenören har även sett till sin egen vinning i val av tekniska lösningar samt haft höga påslag i flera led. Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd.
– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg, fortsätter Patrick Guné.
Trafikverket bedömer i september 2025 att Västlänkens kostnadsprognos uppgår till 49,3 miljarder kronor i dagens prisnivå när återkraven på 7,5 miljarder i flera kontrakt är inräknade. Trafikverket kommer att återkomma med en rekommendation på hur finansieringen av kostnadsfördyringen av Västlänken kan ske i förslag till Nationell Plan, den 30 september.
Målet är fortsatt färdigställande 2030.