Logga in
Logga in

Så här planerar och utreder vi åtgärder på väg- och järnvägen

När vi planerar att bygga en väg eller järnväg, följer vi en lagstadgad process, där planen succesivt förfinas i detaljer, till ett planförslag. Under hela tiden samråder vi med de som berörs.

I videon får du information om när och hur du kan påverka under planeringsprocess.

När Trafikverket planerar att bygga om eller bygga ny väg eller järnväg inleds arbetet med utredning och projektering. Det är en process där vi utreder, analyserar och beskriver vi vad som ska uppnås och hur det kan lösas för att åtgärden ska bidra till ökad nytta i transportsystemet, till exempel ökad tillgänglighet eller trafiksäkerhet. Vi undersöker också vilka konsekvenser åtgärden får för till exempel närboende och verksamheter, miljö, natur och kulturvärden. Slutligen beskriver vi hur bygget kan genomföras på bästa sätt.

Det är många behov, konsekvenser och förutsättningar som ska undersökas och analyseras under processen och det ställer kvar på många specialistkompetenser, därför genomförs oftast projekten tillsammans med våra upphandlade konsulter.

Vad är det vi utreder?

  • trafikbehov, framtida trafikflöden och transportmönster
  • miljökonsekvenser, till exempel påverkan på natur, klimat, buller och kulturmiljö
  • markförhållanden, bebyggelse, skyddade områden och annan infrastruktur
  • alternativa sträckningar eller utformningar för att hitta den mest lämpliga lösningen (gäller vid nybyggnation).

Projektering – vad gör vi?

  • detaljplanerar vägens eller järnvägens exakta sträckning, höjd, bredd och utformning.
  • arbetar med utformning av broar, tunnlar, korsningar, bullerskydd och andra konstruktioner.
  • tar fram ritningar, materialval, byggmetoder och kostnadsberäkningar.
  • planerar för hur byggskedet ska genomföras för att uppfylla alla 
  • tekniska krav, lagar och miljökrav och säkerhet samt att kunna genomföras effektivt och med minsta möjliga störning.

För att bygga om eller bygg ny väg eller järnväg behöver vi i många fall olika typer av tillstånd.

Några exempel på tillstånd är:

  • väg- eller järnvägsplan
  • tillstånd för vattenverksamhet Läs mer om vattenverksamhet här
  • dispenser för skyddade områden (naturreservat, kulturmiljö)
    anläggningsgodkännanden
     

Vad är en väg- eller järnvägsplan?

Det huvudsakliga tillståndet som krävs för byggande av väg- och järnväg är fastställelseprövning av en väg- eller järnvägsplan. Den som avser att bygga en väg- eller järnväg ska upprätta en sådan plan och få den prövad. Det är först när denna har fastställts som Trafikverket får rätt att bygga anläggningen. 

Vissa åtgärder som anses små- och okomplicerade och endast har marginell ytterligare påverkan på omgivningen kan genomföras utan att en väg- eller järnvägsplan upprättas. Ett villkor för detta är att markåtkomsten kan ske på frivillig grund.

En väg- eller järnvägsplan visar hur vägen eller järnvägen ska se ut , vilka markområden som behövs för anläggningen och vilka skyddsåtgärder som krävs för att skydda natur och människor. 

Planerna prövas noga och måste fastställas av Trafikverket innan bygget kan starta. För att en plan ska kunna fastställas måste länsstyrelsen först tillstyrka/godkänna förslaget till väg eller järnvägsplan. Fastställelseprövningen av planerna hanteras av en oberoende del av Trafikverket.

När planen har vunnit laga kraft får Trafikverket rätt att använda marken och starta byggarbetet. Planen bestämmer hur mycket mark som behövs och ger Trafikverket tillstånd att genomföra projektet. Fastighetsägare får ersättning för den mark som tas i anspråk.

Läs mer om markåtkomst för utbyggnad av vägar och järnvägar

 

Samrådet – din möjlighet att påverka

När vi upprättar en väg- eller järnvägsplan har vi ett lagkrav att samråda med de som berörs, såsom särskilt berörda, kommuner, länsstyrelser och regionala kollektivtrafikmyndigheter. Om vägen eller järnvägen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan ska samråd också ske med övriga statliga myndigheter samt den allmänhet och de organisationer som kan antas bli berörda.

Samråd är en löpande process där de som berörs får möjlighet att ställa frågor, lämna synpunkter och diskutera planerna med Trafikverket. 

Samrådet syftar till att ge berörda insyn och att få möjlighet att påverka, men är även ett viktigt medel för att Trafikverket ska kunna ta fram så bra beslutsunderlag som möjligt och att minska negativa konsekvenser för människor och miljö. 

Lämna synpunkter

Hur samrådet genomförs varierar mellan våra projekt. Ofta, men inte alltid, hålls samrådsmöte på orten i närheten till det aktuella området för åtgärden. Mindre åtgärder med liten påverkan på omgivningen genomförs ofta utan större samrådsmöten. I dessa fall är det främst du som är fastighetsägare, rättighetsinnehavare eller på annat sätt särskilt berörd som involveras. Du som äger en fastighet som berörs av markanspråk har rätt att erbjudas ett samrådsmöte på orten. 

Du kan alltid hitta relevant information om åtgärden på vår webbsida; här kan du till exempel få reda på var i processen vi befinner oss, när vi arrangerar samrådsmöten mm. Sakägare får också information om åtgärden och planprocessen via brev eller e-post. 

Samrådssynpunkter kan lämnas när som helst fram till dess att väg- eller järnvägsplanen kungörs för granskning. 

Du kan lämna synpunkter på flera sätt:

  • Vid samrådsmöten på plats eller digitalt
  • Genom att skicka brev eller e-post 
  • Via vår e-tjänst för synpunkter på projektets webbsida

Alla synpunkter samlas i en samrådsredogörelse, där vi också redovisar hur de påverkar projektet. Samrådsredogörelsen ingår i väg- eller järnvägsplanen.

När väg- eller järnvägsplanen kungörs för granskning kan du yttra dig över förslaget. Ditt yttrande kommer sammanställas och bemöts i ett granskningsutlåtande.

Vad händer efter att en väg- eller järnvägsplan har vunnit laga kraft?

När en väg- eller järnvägsplan har vunnit laga kraft innebär det att den inte längre kan överklagas. Då kan Trafikverket påbörja genomförandet av planen, vilket omfattar:

  • Genomför eventuella inlösen av fastighet
  • Fortsätta med projekteringar och att ta fram bygghandling
  • Upphandla entreprenör 
  • Genomföra olika typer av förberedande arbeten

Hur lång tid kan det ta?

Hur lång tid det tar från att vi börjar planering och utredning till att vi börjar bygga varierar och beror på många faktorer. Hur lång tid det tar beror på projektets storlek, hur många undersökningar som krävs, om det finns alternativa sträckningar, om det finns känsliga miljö och kulturvärden, vilken budget som finns. Vi ska också samråda med allmänhet, markägare, kommuner och myndigheter, hantera inkommande synpunkter och inarbeta relevanta sådana i planförslaget. Om det finns alternativa sträckor för en åtgärd, behöver det göras en så kallad lokaliseringsutredning och för de allra största åtgärderna behövs även tillåtlighet från regeringen.

När kan vägen eller järnvägen börja byggas?

När vi börjar bygga beror på omfattningen av åtgärden och hur lång tid det tar att ta fram bygghandling och att upphandla entreprenör. Vi minder åtgärder kan det gå så fort som ett halvår, men för riktigt stora åtgärder kan det ta flera år innan produktionen kan påbörjas.