Logga in
Logga in

Västra Götaland Väg 2183, Ed–Nössemark, bärighets- och förstärkningsåtgärder

Vi har förbättrat bärigheten och stabiliteten på väg 2183, sträckan mellan Ed och Nössemark. Vi har gjort dessa åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på aktuell sträcka.

Vad?

Vi förstärker vägen för att öka hållfastheten (bärigheten).

Varför?

För att öka bärigheten, trafiksäkerheten och framkomligheten.

Nuläge

Byggnationen är klar. Iaktta texten under "Om projektet" nedan. Under sensommar/höst kommer mindre åtgärder att genomföras, bland annat linjemålning och justering av några slänter.

Om projektet

Aktuellt: Tillfälligt nedsatt hastighet och risk för halka

Under juli och augusti gäller sänkt hastighet till 50 km/h på sträckan på grund av problem i samband med ytbehandlingen.

Vid varmt och soligt väder finns risk för så kallade blödningar i vägytan, vilket kan leda till halka. Vi arbetar aktivt för att minska risken, men vi rekommenderar dig att:

  • köra extra försiktigt
  • om möjligt välja en annan väg under varma dagar.

Vi vill också uppmärksamma att det grusmaterial som lagts ut kan orsaka stenskott. Materialet behöver tid för att pressas ner i beläggningen, vilket gör att risken finns kvar en tid efter att arbetet är klart.

Tack för din förståelse och för att du visar hänsyn i trafiken!

Vi har förbättrat bärigheten på väg 2183, med start från tidigare färdigställd etapp vid Mäfällingen och cirka 12 kilometer söderut mot Ed. Vägen var tidigare 5,5 till 6 meter bred och på vissa sträckor var bärigheten (hållfastheten) mycket dålig. Trafiksäkerheten på vägsträckan var låg på grund av de kurvor som fanns och den dåliga sikten på vissa delar av sträckan. Genom att förstärka stora delar av sträckan och bredda kurvor har trafiksäkerheten och framkomligheten förbättrats.

Målet med projektet var framförallt att förbättra vägens bärighet så att den klarar den tunga trafik som dagligen kör på vägen.

Vägen har samma sträckning som förut, men är lite bredare och högre som en följd av den metod vi valt för att förbättra bärigheten.

Genomförda åtgärder

Vi har:

  • gjort nya diken och dräneringar för bättre avvattning av vägen
  • bytt längsgående och tvärgående vägtrummor
  • anpassat slänter (diken) och schaktat berg för att anpassa sidoområden
  • anpassat inner- och ytterslänter (diken)
  • fräst in makadam i vägen längs hela sträckan
  • gjort så kallade stödbensurgrävningar* på speciellt utsatta partier
  • byggt nya vägsträckor där vi rätat ut kurvor.

*Stödbensurgrävning innebär att vi bytt ut instabilt jordmaterial bredvid vägen mot stabilare massor.

Se karta över vägsträckan som vi byggt om (pdf, 1,9 MB)

Tidsplan

Granskningshandlingen finns under Dokument.

Vi avverkar vegetation och flyttar ledningar.

3 Byggstart 12 december 2022

4 Klart Hösten/vintern 2024

5 Ytbehandling Slutet av juni 2025

6 Mindre åtgärder, bland annat linjemålning och justering av några slänter Sensommaren/hösten 2025

Kontakt

Jonas Blomqvist

Projektledare

Telefon: +46 10-123 27 82

Hans Eklund

Markförhandlare

Telefon: +46 10-124 18 82