Gävleborg Bergslagsbanan, nytt dubbelspår Gävle Västra–Forsbacka
Vi planerar för Bergslagsbanan som dubbelspår mellan Gävle Västra–Forsbacka. Det möjliggör ökad kapacitet och standard för både gods- och persontrafik.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Vi utreder för dubbelspår mellan den framtida stationen Gävle Västra i Tolvfors och befintlig driftplats i Forsbacka. Dubbelspåret ska dimensioneras för högsta möjliga hastighet på 250 km/h och tåg med axellast på 25 ton. Korsningar mellan väg och järnväg kommer att bli planskilda med bro eller port, och i Forsbacka ska det byggas fyra spår så persontåg kan köra förbi långsamma godståg.
Bakgrund
Utredningen av nytt dubbelspår på Ostkustbanan mellan Gävle–Kringlan (Axmartavlan) har visat att en planskild anslutning mellan Gävle godsbangård och Bergslagsbanan behövs. Det finns ett önskemål om att flytta godsbangården från Näringen då den ligger på en vattentäkt. En ombyggnation för att lösa planskild anslutning från dagen godsbangård skulle bli en kostsam åtgärd. Rekommendationen var istället att utreda en flytt av Bergslagsbanan för att säkerställa åtkomst till viktiga noder som befintlig godsbangård och en flyttad godsbangård.
I nationell transportplan som kom juni 2022 utökades objekt Ostkustbanan, Gävle–Kringlan med Bergslagsbanan, delen Gävle Västra–Forsbacka.
Angränsande projekt
Tidsplan
Preliminär tidplan som kan komma att ändras.
Hösten 2023 börjar vi utreda ett dubbelspår mellan Gävle Västra–Forsbacka.