
Gävle–Kringlan (Axmartavlan) nytt dubbelspår Ostkustbanan, Norra Stambanan och Bergslagsbanan Godkänd miljökonsekvensbeskrivning för Tolvforsskogen–Kringlan
Nu har Länsstyrelsen Gävleborg godkänt miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) för planerad järnvägsanläggning, delen Tolvforsskogen–Kringlan, ena delsträckan för ny Ostkustbana mellan Gävle–Kringlan.
Att Länsstyrelsen har godkänt miljökonsekvensbeskrivningen för sträckan Tolvforsskogen–Kringlan är en viktig milstolpe i projektet. Nästa steg i processen är att järnvägsplanen ska hållas tillgänglig för granskning, vilket är planerat till sommaren 2026.
Du hittar godkänd miljökonsekvensbeskrivning på dokumentsidan, under Aktuella handlingar/Tolvforsskogen–Kringlan.
Vad är en miljökonsekvensbeskrivning?
När ett järnvägsprojekt kan antas medföra betydande miljöpåverkan ska en miljöbedömning göras för att identifiera, beskriva och bedöma miljöeffekterna av detta. Resultatet av miljöbedömningen redovisas därefter i en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som utgör ett underlag till järnvägsplanen. Det finns särskilda lagkrav som reglerar arbetet och innehållet i miljökonsekvensbeskrivningen. Länsstyrelsen måste också godkänna miljökonsekvensbeskrivningen innan planförslaget får kungöras för granskning.