
Gävle–Kringlan (Axmartavlan) nytt dubbelspår Ostkustbanan, Norra Stambanan och Bergslagsbanan Nytt förslag till nationell plan 2026–2037, Gävle–Kringlan under omprövning
Den 30 september presenterade Trafikverket sitt förslag till ny nationell plan för Sveriges transportinfrastruktur 2026–2037. I förslaget vill man ompröva projektet Gävle–Kringlan, utifrån dess samhällsekonomisk nytta.
I Trafikverkets förslag till ny nationell plan för Sveriges transportinfrastruktur 2026–2037 betonas tydligt att föreslagna, och prioriterade, investeringar ska baseras på en samhällsekonomisk nytta. Utifrån dessa kriterier har man också valt att ompröva projekt Gävle–Kringlan under remisstiden. Riktigt vad det innebär vet vi inte idag utan vi får vänta och se till våren 2026.
– Det är viktigt att förstå att detta är ett förslag till ny nationell plan 2026–2037 som regeringen lagt fram. Förslaget ska nu skickas ut på remiss, vilket innebär att förändringar kan ske innan planen slutgiltigt fastställs av Regeringen, förklarar Stefan Sunnesjö, programchef för Gävle-Kringlan
– Under tiden arbetar vi vidare med planeringen för ett nytt dubbelspår på Ostkustbanan, Norra Stambanan och Bergslagsbanan. Den nuvarande nationella planen gäller, fram till att den nya planen fastställs, vilket beräknas ske våren 2026 fortsätter Stefan Sunnesjö.
Bakgrund
Att Trafikverket reviderar och justerar planen för framtida infrastruktursatsningar är en regelbunden process som sker vart fjärde år. Planen är omfattande och innehåller åtgärder för att underhålla statlig infrastruktur och utveckla statliga vägar, järnvägar, samt sjö- och luftfart. Trafikverket gör alltså ett förslag till ny nationell plan, som sedan regeringen beslutar om.
Läs mer om nationell plan 2026-2037 >>