
Gävle–Kringlan (Axmartavlan) nytt dubbelspår Ostkustbanan, Norra Stambanan och Bergslagsbanan Nytt förslag till nationell plan 2026–2037, Gävle–Kringlan under omprövning
Den 30 september presenterade Trafikverket sitt förslag till ny nationell plan för Sveriges transportinfrastruktur 2026–2037. I förslaget vill Trafikverket ompröva Gävle–Kringlan, utifrån dess samhällsekonomisk nytta.
I Trafikverkets förslag till ny nationell plan för Sveriges transportinfrastruktur 2026–2037 betonas att föreslagna investeringar ska baseras på samhällsekonomisk nytta, och utifrån dessa kriterier har Trafikverket valt att ompröva Gävle–Kringlan under remisstiden. Riktigt vad det innebär vet vi inte idag.
– Det är viktigt att förstå att detta är ett förslag till ny nationell plan 2026–2037 som regeringen lagt fram. Förslaget har nu skickats på remiss, vilket innebär att förändringar kan ske innan planen slutgiltigt fastställs av Regeringen, förklarar Stefan Sunnesjö, programchef för Gävle-Kringlan
– Under tiden arbetar vi vidare med planeringen för ett nytt dubbelspår på Ostkustbanan, Norra Stambanan och Bergslagsbanan. Den nuvarande nationella planen gäller fram till att den nya planen fastställs, vilket beräknas ske våren 2026 fortsätter Stefan Sunnesjö.
Bakgrund
Det är Trafikverket som ansvarar för innehållet i den nationella planen för framtida infrastruktursatsningar, och som reviderar den vart fjärde år. Planen är omfattande och innehåller åtgärder för att underhålla statlig infrastruktur och utveckla statliga vägar, järnvägar, samt sjö- och luftfart. Efter remisstiden är det regeringen som fastställer planen.