Logga in
Logga in

Gävle–Kringlan (Axmartavlan) nytt dubbelspår Ostkustbanan, Norra Stambanan och Bergslagsbanan Under hösten genomför vi arkeologiska undersökningar på sträckan mellan Tolvforsskogen–Kringlan

I arbetet med järnvägsplanen för delen Tolvforsskogen–Kringlan blir det allt mer tydligt vilka fornlämningar som kommer att beröras. I området finns många kända fornlämningar och spår från äldre och yngre stenåldern.

I takt med att järnvägsplanen för delen Tolvforsskogen–Kringlan tar form, blir det allt mer tydligt vilka fornlämningar som kommer att beröras. I området finns många fornlämningar och spår från hur människor levde förr i tiden.

Enligt Kulturmiljöregistret (KMR) finns det cirka 120 kända lämningar på sträckan och ungefär hälften av dem riskerar att påverkas av planerade ersättningsvägar, tillfälliga upplagsytor och järnvägsanläggningen. Vissa av dem är skyddade enligt kulturmiljölagen och får bara tas bort efter tillstånd från Länsstyrelsen. Grundprincipen är att alla lämningar ska bevaras, särskilt fornlämningar. 

Höstens planerade undersökningar

Tidigare arkeologiska utredningar har genomförts och det är genom dem som vi känner till de lämningar som ligger inom järnvägsplanens markanspråk. För att få mer kunskap kring dessa lämningar, och placeringar, har vi ansökt hos Länsstyrelsen för tre mindre undersökningar hösten 2025. 

  • Järnframställningen vid Spångholmsdammen, Vifors bruk
  • Två förhistoriska gravar vid Kringlan
  • Sju stenåldersboplatser längs sträckan

Länsmuseet Gävleborg ansvarar för lämningarna efter järnframställningen vid Spångholmsdammen och gravarna vid Kringlan och Uppsalaföretaget SAU undersöker stenåldersboplatserna. Det handlar om lämningar från yngre stenålder vid Testeboån och Dammån, dels om lämningar från äldre stenåldern sydväst om Hamrångefjärden.