Logga in
Logga in

Gävle–Kringlan (Axmartavlan) nytt dubbelspår Ostkustbanan, Norra Stambanan och Bergslagsbanan Hösten 2025 genomför vi tre arkeologiska undersökningar mellan Tolvforsskogen–Kringlan

Tidigare undersökningar har visat att det finns arkeololämningar inom järnvägsområdet. För att få mer information har vi ansökt om nya undersökningar hos Länsstyrelsen hösten 2025.

I takt med att järnvägsplanen för delen Tolvforsskogen–Kringlan tar form, blir det allt mer tydligt vilka fornlämningar som kommer att beröras. I området finns flera lämningar och spår för hur människorna levde förr i tiden, både från äldre och yngre stenåldern.

Enligt Kulturmiljöregistret (KMR) finns det cirka 120 kända lämningar på sträckan och ungefär hälften av dem riskerar att påverkas av planerade ersättningsvägar, tillfälliga upplagsytor och järnvägsanläggningen. Vissa av dem är skyddade enligt kulturmiljölagen och får bara tas bort efter tillstånd från Länsstyrelsen. Grundprincipen är att alla lämningar ska bevaras, särskilt fornlämningar. 

Höstens planerade undersökningar

Vi har redan genomfört flera arkeologiska utredningar och det är genom dem som vi känner till de lämningar som ligger inom järnvägsplanens markanspråk. För att få mer kunskap kring dessa lämningar, och placeringar, har vi ansökt hos Länsstyrelsen för ytterligare tre undersökningar hösten 2025. 

  • Järnframställningen vid Spångholmsdammen, Vifors bruk
  • Två förhistoriska gravar vid Kringlan
  • Sju stenåldersboplatser längs sträckan

Länsmuseet Gävleborg ansvarar för lämningarna efter järnframställningen vid Spångholmsdammen och gravarna vid Kringlan och Uppsalaföretaget SAU undersöker stenåldersboplatserna. Det handlar om lämningar från yngre stenålder vid Testeboån och Dammån, dels om lämningar från äldre stenåldern sydväst om Hamrångefjärden.