Varbergstunneln Sista arbetet med servicetunneln startar i oktober
Nu startar vi mer omfattande arbeten igen efter en lugnare period i området söder om det nuvarande stationshuset.
– Vi arbetar vid servicetunnelns norra mynning med att bygga betongtunneln. Det kan göra att det kommer höras mer och att du exempelvis ser fler maskiner, transporter och betongbilar när du passerar på Västra Vallgatan. Vi tror inte det ska bullra jättemycket, säger Peter Lidemar, delprojektledare byggnadsverk och betong.
Så går arbetet till
Servicetunneln mynnar ut i det som en gång tidigare var Järnvägsparken. Vi bygger den sista delen av mynningen mellan oktober och några månader framåt.
– Vi förbereder underlaget som betongtunneln byggs på olika sätt. En del av arbetet kan innebära att vi behöver utföra bergschakt. Detta arbete kan upplevas bullrande i kortare perioder, säger Peter Lidemar.
Arbetstiderna för mer ljudliga jobb är våra ordinarie tider vardagar 07.00-19.00.
– Vi börjar med att bygga form för bottenplattor som sedan armeras innan de fylls med betong. Sedan utförs form- och armeringsarbete för väggar och takplattor så att de betonggjutningarna kan genomföras, säger Peter Lidemar.
När vi är klara med betongtunneln om några månader fortsätter vi med andra arbeten för att göra klart området runt den. Arbetena kommer att vara helt klara under våren 2026, efter det att vi öppnat för tågtrafik på nytt dubbelspår och i tunneln.