Logga in
Logga in

Byarum–Tenhult, ny järnväg Upprustning eller ny järnväg? Vårt beslut väcker reaktioner

Trafikverkets utredning och beslut att bygga ny järnväg istället för att rusta upp järnvägen genom Tabergsdalen har ifrågasatts. En egen utredning med specifika detaljer har presenterats av bland annat en företagargrupp.

– Vi förstår att förändringarna väcker reaktioner, men vi känner oss trygga med de utredningar och analyser som gjorts inför beslutet att bygga ny järnväg mellan Byarum och Tenhult. Våra ställningstagande utgår från en helhet och har utretts grundligt – till och med mer än vanligt, säger Peter Bernström som är Trafikverkets regionala direktör i sydöstra regionen.

Upprustning över hela länet

Trafikverket ska rusta upp järnvägen i norra Småland på sträckorna Värnamo-Jönköping och Vaggeryd-Nässjö. Upprustningen omfattar elektrifiering för att kunna köra med snabbare, tystare och mer miljövänliga tåg och en ny 2,5 mil lång järnvägssträcka mellan Byarum och Tenhult och ett nytt mötesspår mellan Tenhult och Huskvarna.
Syftet är att förbättra pendlingsmöjligheterna mellan regionens större orter samt att skapa bättre förutsättningar för godstransporter på järnväg. Bland annat så ska restiden mellan Värnamo och Jönköping kortas ned till max 50 minuter.

– Trafikverket planerar och genomför stora satsningar genom att rusta upp järnvägen i norra Småland. Trafikverket har regeringens uppdrag och finansiering för hela upprustningen vilket har bekräftats i två tidigare nationella transportplaner. I förslaget till nationell plan så ingår finansiering vilket gör att vi kan bygga klart som planerat åren 2030–2034, säger Peter Bernström.

Vaggerydsbanan omöjlig för modern gods- och persontrafik

Att bygga ny järnväg mellan Byarum-Tenhult och att inte rusta upp järnvägen genom Tabergsdalen har utretts sedan 2014 då en åtgärdsvalsstudie togs fram. I den utreddes flera alternativ som upprustning av banan genom Tabergsdalen och ny järnväg Byarum-Tenhult. Efter studien beslutades att gå vidare med att bygga en ny järnväg. Avsiktsförklaringar skrevs och avtal om det beslutades om medfinansiering av Region Jönköping, Länstrafiken, Jönköping-, Värnamo- och Vaggeryd kommuner.

– Den omfattande upprustning som krävs för att få en modern järnväg har inte bedömts möjlig med dagens lagar och krav. Vi skulle inte nå restidsmålet, ett större antal fastigheter skulle behöva lösas in när vi rätar upp kurvor och elektrifierar järnvägen och det skulle innebära stora intrång i flera naturvårdsområden, säger Carina Junefelt som är programchef med ansvar för upprustningen av järnvägen i norra Småland.

Oro bland Tenhultsborna

Under hösten har en kunskap- och kännedomsundersökning som Trafikverket genomför i större väg- och järnvägsprojekt gjorts i området. Syftet med undersökningen är att få kunskap om vilka behov allmänheten har av kommunikation om järnvägsupprustningen. I undersökningen svarade varannan Tenhultsbo att man känner oro inför bygget av den nya järnvägen.

– Vi förstår att projektet väcker oro, vi prioriterar dialog och att svara på frågor, säger Carina Junefelt.

Trafikverkets projektledning för den nya järnvägen har under hösten träffat ett 80-tal boende och företag i området för att ta del av den lokala kunskap som finns. Målet är att hitta lösningar med minsta möjliga intrång och olägenhet utan orimlig kostnad. En viktig del i Trafikverkets arbete är att så långt det är möjligt anpassa den nya järnvägen för att minska de intrång den orsakar. 

– Vi vill ta del av den lokala kunskap som finns och föra en öppen dialog. De boendes erfarenheter är viktiga för att vi ska kunna planera rätt, menar Carina Junefelt.

Dialog kring järnvägen genom Tabergsdalen pågår

Det är i dagsläget inte bestämt vad som kommer hända med den gamla Vaggerydsbanan när den nya järnvägen är klar. Trafikverket arbetar tillsammans med Jönköpings kommun, Jönköpings länstrafik och Region Jönköping med att se över hur stråket kan användas i framtiden.

I upprustningen av järnvägen i norra Småland planeras också för att elektrifiera sträckan mellan Byarum och Torsvik, för att möta morgondagens behov av godstrafik.

Samhällsekonomisk nytta för upprustningen i sin helhet

Satsningen på järnvägen i norra Småland bidrar till regional tillväxt. Upprustningen ökar möjligheterna för personresor och näringslivets transporter på en robust och pålitlig järnväg. En modern och elektrifierad anläggning möjliggör miljövänliga och effektiva transporter för en växande logistiknäring och binder samman länet.

– Eftersom järnvägen i Sverige hänger samman kommer järnvägssatsningarna även bidra till bättre tillgänglighet och goda omledningsmöjligheter även i hela södra Sverige, avslutar Peter Bernström.