
Byarum–Tenhult, ny järnväg Påverkan på mark och vatten utreds när vi rustar upp järnvägen
I arbetet med elektrifiering och nytt mötesspår står nu miljön i fokus. Samråd hålls inför Länsstyrelsens beslut om behovet av en miljökonsekvensbeskrivning.
Båda projekten, elektrifiering mellan Byarum och Vaggeryd och byggandet av ett mötesspår mellan Huskvarna och Tenhult, ska ta hänsyn och göra så lite intrång på mark som är möjligt, inte påverka grundvatten och för några platser utreda och eventuellt föreslå skyddsåtgärder för att minimera påverkan.
- Vi kommer att göra flera utredningar och inventeringar och i dessa beskriva hur vi ska ta hänsyn till miljö- och kulturvärden som finns i områdena, säger Carina Junefelt, programchef Byarum-Tenhult, Trafikverket.
Det är Länsstyrelsen Jönköping som fattar beslut om järnvägsupprustningen medför betydande miljöpåverkan. Inför beslutet kan även berörda verksamheter, andra intressenter och närboende i området ha synpunkter.
Flera inventeringar och undersökningar kommer att utreda miljöpåverkan
Trafikverket planerar att i utredningsskedet göra både naturvärdesinventering, bullerutredning, markmiljöinventering, landskapsanalys och en arkeologisk utredning. Skyddsåtgärder kan tex vara att undvika att ta ner träd under häckningsperiod, skydda vattendrag för nerfallande jordmassor under byggskedet och att ta speciella hänsyn till naturreservatet Gärahovs storäng så att det påverkas så lite som möjligt och är fortsatt tillgängligt som ett rekreationsområde under hela byggtiden.
- Vi ska i första hand ska undvika skada, i andra hand minimera och i tredje hand förhindra negativa effekter på miljön genom en åtgärd, förklarar Carina Junefelt.
Nytt samråd under våren 2026
Under våren 2026 kommer Trafikverket att bjuda in till ett nytt samråd för närboende. Då har utredningsarbetet kommit så långt att vi kan berätta mer detaljerat om hur vi kommer att rusta upp järnvägen genom att elektrifiera och hur vi planerar att bygga det nya mötesspåret.
Upprustning av järnvägen i norra Småland
I projekt Byarum-Vaggeryd, elektrifiering och upprustning planerar vi för att elektrifiera järnvägen i befintlig sträckning. Trafikverket kommer också att byta spår och höja hastigheten där det går på sträckan. Preliminär byggstart är år 2030 och beräknas vara färdigt år 2031.
I projekt Huskvarna-Tenhult, nytt mötesspår planerar vi att bygga ett ca 1 km långt spår där tågen kan mötas på sträckan. Det ökar kapaciteten och framkomligheten i hela järnvägssystemet. Preliminär byggstart är år 2030 och beräknas vara färdigt år 2031.
- Båda järnvägsprojekten är en del av upprustningen av hela järnvägen i norra Småland. Vi elektrifierar, rustar upp och bygger nytt. Satsningen skapar en driftsäker järnväg som gynnar resenärer, pendlare, näringsliv och kommunerna i regionen, avslutar Carina Junefelt.