Kalmar E22 Gladhammar–Verkebäck, mötesfri väg
Vi planerar att bygga om E22 Gladhammar-Verkebäck till en mötesfri väg med mitträcke samt förbättra korsningspunkten mellan väg 40 och E22. Genom att bygga om ökar vi trafiksäkerheten och framkomligheten på E22.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
E22 utgör en förbindelse från Malmö och Öresundsregionen, vidare via Blekinge och Kalmar län och norrut till Norrköping. Väg 40 utgör en öst-västlig förbindelse mellan Västervik och Göteborg och ansluter till E22 i vägskälet E22/väg 40 vid Hyttan. Båda vägarna är utpekade riksintressen och ingår i det nationella stamvägnätet.
Genom att bygga om ökar vi trafiksäkerheten för både fordonstrafik och oskyddade trafikanter. Vi ökar även framkomligheten för när- och fjärrtrafik samt främjar den regionala utvecklingen.
Områdets förutsättningar mellan Gladhammar och Verkebäck har tidigare utretts där fokus på olika lokaliseringsalternativ, både i befintlig sträckning och öster om E22.
Nationell plan
Regeringen fastställer vilka åtgärder i transportsystemet som ska göras och detta publiceras i den nationella planen.
Vad händer nu?
E22 Gladhammar-Verkebäck i Kalmar län utgör ett av de objekt i nationell plan 2022-2033 som inte finns med i förslag till ny nationell plan. Detta motiveras med att objektet bedöms ha svag samhällsekonomisk lönsamhet samt att objektet har haft stora kostnadsökningar sedan det kom in i nationell plan första gången (2010-2021).
Trafikverket Sydöstra regionen kommer att pausa pågående arbete med vägplan för E22 Gladhammar-Verkebäck i väntan på att regeringen fastställer Nationell plan 2026-2037, någon gång under första halvan av 2026.
Vad vill vi göra?
Den aktuella sträckan föreslås att byggas om genom breddning av befintlig väg. Genom en fysisk mötesseparering (mitträcke) med omkörningsmöjligheter likt utformningen av E22 söder om aktuell etapp kan hastigheten höjas på delar av sträckan till 100 km/tim. Anläggningen kommer också omfatta en ny korsningspunkt mellan E22 och väg 40. Det planeras även för gång- och cykelbana längs E22:an för att oskyddade trafikanter ska kunna röra sig säkert. Längs sträckan ska faunaåtgärder i form av viltstängsel samt faunapassager genomföras.
Beslut om korridorsval
Mars 2025 tog Trafikverket beslutat i sitt ställningstagande att gå vidare med korridor Utvecklat Noll+. Det innebär att E22 byggs om och förbättras i sitt befintliga läge. Alternativet innebär att befintlig korsning mellan E22 och riksväg 40 åtgärdas med cirkulationsplats eller med planskild korsning.
Nästa steg i vägplaneprocessen är att utreda en mer exakt placering om var vägen ska gå inom den valda korridoren.
Under menyn Dokument kan du läsa om ställningstagandet.
Tidsplan
Denna kommer vi att presentera mellan 24 april och 24 maj 2024 som en samrådshandling - val av lokaliseringsalternativ.