Kronoberg Väg 25, Växjö–Ljungby, Faunapassage
Vi bygger två faunapassager och broar för att öka trafiksäkerheten och minska viltolyckor.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Riksväg 25 är till större del en 2+1-väg med mitträcke och har en hastighetsgräns på 100 km/h. Nästan hela den utredda sträckan är försedd med viltstängsel bortsett från kortare sträckor.
Trafikflödet på riksväg 25 varierar och årsdygnstrafiken mellan Ljungby och Alvesta är ~3000 för att öka mellan Alvesta och Växjö till ~7 000 i årsdygnstrafik. Stora delar av den undersökta sträckan är försedd med viltstängsel vilket gör sträckan till ett hinder för vilt. Samtidigt förekommer viltolyckor i samband med öppningar i stängslet. Sträckan projektet kommer göra anpassade viltåtgärder på är från trafikplats Lagan till Öjaby.
Detta ska vi göra
- Komplettera viltstängsel på sträckan för att förhindra viltolyckor och att djur tar sig innanför stängslat område.
- Bygga uthopp för att djur som befinner sig innanför stängsel ska ha möjlighet att ta sig ut.
- Bygga två planskilda faunapassager på sträckan.
Växjö–Ljungby – två deletapper
Projektet har två delar, Växjö–Moasjön och Alvesta–Växjö. Den första delen Växjö–Moasjön ingår i vägplanen. Den andra delen Alvesta–Växjö är en åtgärd som inte ingår i vägplanen. Synpunkter kan därför endast lämnas på delen Växjö–Moasjön vid samråd och granskning.
Dokument
Tidsplan
Mål
Projektet främjar hållbar infrastruktur, trafiksäkerhet, ekosystem och biologisk mångfald kopplat till målen i Agenda 30.
Det övergripande målet är att öka trafiksäkerheten och minska antalet viltolyckor, vilket bidrar till det transportpolitiska målet.
- Ett rikt växt- och djurliv
- Färre omkomna och skadade i trafiken
- Bidra till ekosystemen och stärka den gröna infrastrukturen