Norrbotten Malmbanan, spårbyte Gällivare-Råtsi
Spåret på sträckan Gällivare-Råtsi är slitet och behöver bytas ut.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
I december 2022 sänktes högsta tillåtna axellasten (STAX) på sträckan Gällivare-Råtsi från 30 till 25 ton för att spåret inte uppfyllde kraven för 30 ton. Sänkningen innebar kapacitetssänkningar på ca 20 % för LKAB:s malmtransporter och därför har åtgärder på högsta prioritet för att kunna återställa axellasten till 30 ton. Spåret på den ca 89 km långa sträckan, som är uppdelad på två etapper på 42 respektive 47 km, ska bytas. Etapp 1 är sträckan Gällivare-Harrå och etapp 2 är sträckan Harrå-Råtsi.
Spårbytet innebär att räl, sliper och makadam byts ut med hjälp av spårbyteståg och ballastreningståg. Ballastreningen siktar bort finmaterial och resterande makadam återvinns.
Under spårbytet kan störande arbeten pågå under kvällar och nätter.
Innan spåret kan bytas ut måste kablar sänkas längre ner i banvallen, för att undvika skador på kablarna.
Malmbanan är ett viktigt stråk för malmtrafiken, persontrafiken och övrigt gods. Sträckan mellan Gällivare och Kiruna passerar vildmark med våtmarker och naturreservat, Kaitums och Lina älvs fjällurskog och går delvis igenom väglöst land.
Tidsplan
Tidsplanen är preliminär.