Örebro Laxå bangård, ombyggnad
Vi behöver göra en omfattande ombyggnad och upprustning av stationen och bangården i Laxå för att uppfylla dagens säkerhetskrav.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Genom att bygga en ny gångbro och slopad plankorsning samt bredare och nya plattformar ökas säkerheten för resenärerna och arbetsmiljön för tågförarna. Förutom att öka säkerheten kan högsta möjliga hastighet för snabbtågen återtas, vilket ger kortare restider.
Projektet omfattar ett nytt cirka 800 meter förbigångsspår så att långa godståg kan mötas inne på Laxå driftplats. Detta bidrar till ökad kapacitet på Västra stambanan.
Vår konsult har startat arbetet med järnvägsplan och systemhandling. Järnvägsplanen beräknas vara klar 2025.
Tidsplan
Dokument
Frågor och svar
Plattformen mellan spår 2 och 3 kommer att bli högre, bredare och något längre. Plattformen vid spår 1 (stationssidan) kommer att bli längre.
Ja, det blir väderskydd med tak, väggar och sittmöjlighet.
Gångbron kommer att ha någon form av tak och väggar som skyddar mot regn, snö och vind. Den kommer inte att vara uppvärmd och det blir ingen service i den.
Ja, gångbron kommer att ha hissar och trappor i båda ändar, det vill säga både på stationssidan och vid plattformen mellan spår 2 och 3.
Gångbron byggs mellan de båda plattformarna men inte till andra sidan bangården. För att ta sig till området norr om bangården får gående och cyklister använda tunneln i östra delen av stationsområdet.
Ja, vi kommer att stängsla på båda sidor av järnvägen för att minska risken för obehörigt spårbeträdande, men förbi stationen blir det en öppning. Likaså på norra sidan för att terminalens transporter ska kunna ta sig in och ut.
Under delar av byggtiden kommer det att bli begränsningar för resande med tåg till och från Laxå. Det kommer även att bullra, kanske damma och vibrera, plus att det periodvis kommer att gå mycket vägtransporter till och från bygget. Byggtiden beräknas till cirka två år.