
Örebro Södra, säkerhetshöjande åtgärder I höst börjar vi bygga den nya plattformen på Örebro Södra
För att öka säkerheten vid Örebro Södra ska vi bygga en ny plattform på västra sidan av stationsområdet. Nu har vi skrivit kontrakt med en entreprenör och kan börja planera inför byggstarten i höst.
Byggstart i höst
Vi har nu skrivit kontrakt med entreprenören RRC Rail för att bygga en ny sidoplattform på västra sidan av stationsområdet vid Örebro Södra. I och med det kan vi tillsammans med entreprenören börja planera i detalj hur alla olika delar av byggarbetet ska fungera och i vilken ordning allt ska göras. Byggstarten planeras till hösten 2025.
Vi ser fram emot att komma igång med bygget så att vi kan öka säkerheten vid Örebro Södra. Vi har en tidplan för att den nya plattformen ska kunna tas i bruk senast i juni nästa år. Vi har projekterat och upphandlat entreprenör på rekordtid, så nu förbereder vi för byggstart och ser fram emot att få allt färdigt, säger Trafikverkets projektledare Anna Kero.
När den nya plattformen på västra sidan tas i bruk stänger vi övergången till mittplattformen för gott. Det innebär att resenärerna inte längre kommer att behöva korsa spåren i markplan för att ta sig till och från tåget.
Klart sommaren 2026
Arbetena beräknas vara klara under sommaren 2026. När den nya plattformen står klar kommer persontågen att stanna på spår 1 (östra sidan) och spår 30 (västra sidan). Godstågen som passerar stationen påverkas inte av förändringen utan fortsätter att trafikera spår 1 och 2.
Resenärer hänvisas till den röda gångbron över järnvägen för att ta sig över spåren till plattformarna. Resenärer med behov av tillgänglighetsanpassning hänvisas precis som tidigare till Örebro Central.
Klart i juni 2026
- Den nya plattformen på västra sidan om spåren tas i bruk.
- Trafikinformation (högtalare, skyltar).
- Belysning, bänkar och väderskydd.
- Vi stänger plattformsövergången till mittplattformen.
Augusti 2026
- Vi river mittplattformen.
Ökad säkerhet för resenärerna
Syftet med projektet är att öka säkerheten för alla som reser till och från Örebro Södra. Risken för olyckor minskar genom att vi bygger en ny sidoplattform och stänger den olycksdrabbade plattformsövergången mellan spår 1 och 2.