
Örebro Södra, säkerhetshöjande åtgärder Nu ökar vi säkerheten vid Örebro Södra
För att öka säkerheten bygger vi en ny plattform vid Örebro Södra. Därmed kan vi stänga plattformsövergången där resenärer hittills har behövt korsa två spår i markplan för att ta sig till och från tåget.
Nu bygger vi om Örebro Södra till en säkrare station där resenärerna inte längre behöver passera två spår för att ta sig till och från tåget.
Vi bygger en ny plattform
Nu börjar vi bygga den nya plattformen på västra sidan av järnvägsspåren vid Örebro Södra. När den tas i bruk i slutet av våren 2026 kan vi stänga plattformsövergången där resenärer hittills har behövt korsa två spår i markplan för att ta sig till och från tåget. Därefter kommer vi att riva mittplattformen, och persontågen kommer framöver att stanna på spår 1 (på östra sidan om järnvägen, mot city/Conventum) och spår 30 (på västra sidan om järnvägen, mot Örnsro). Godstågen som endast passerar Örebro Södra kommer att gå på spår 1 och 2.
Så påverkas tågtrafiken och gångbron
- När vi bygger den nya plattformen kommer vi framförallt att använda oss av tågfria tider och tider i spår som redan är inbokade för andra planerade banarbeten i närområdet. På så sätt påverkar vi inte tågtrafiken nämnvärt.
- Periodvis kommer vi att behöva stänga av gångbron över spåren, och hänvisar då gående till den närliggande Hagatunneln.
- Det sista momentet i projektet handlar om att riva mittplattformen, vilket kommer kräva lite längre tågfria tider. Därför gör vi det först i augusti 2026, när det redan är en tågtrafikavstängning inplanerad för andra planerade banarbeten i närområdet.
Säkerhet under byggtiden
Vi vill som alltid uppmana resenärer att respektera varningssignalerna, och inte passera plattformsövergången när de är igång. Nu bygger vi om Örebro Södra till en säkrare station där resenärerna inte längre kommer att behöva passera två spår för att ta sig till och från tåget. Under byggtiden, fram tills att den nya plattformen tas i bruk och vi stänger plattformsövergången, gäller det fortfarande att vara uppmärksam och inte gå över plattformsövergången när varningssignalerna för tåg är igång.
Gångbron över spåren
När den nya plattformen tas i bruk kommer inga resenärer längre att behöva passera spåren i markplan för att ta sig till sina tåg vid Örebro Södra. Istället hänvisas de till den röda gångbron över järnvägen för att ta sig mellan spår 1 och spår 30. Resenärer med behov av tillgänglighetsanpassning hänvisas precis som tidigare till Örebro Central.