
Väg 50, Nykyrka-Brattebro backe Vi arbetar med kostnadsbesparande åtgärder
Projektet där vi ska bygga om väg 50 mellan Nykyrka och Brattebro backe till mötesfri väg påverkas av ökade kostnader. Vi arbetar därför med kostnadsbesparande åtgärder. Det innebär att byggstarten skjuts fram.
Vi har genomfört en ny kalkylgranskning i projektet, och den visar att kostnaderna blir högre än vad som beräknades när budgeten för projektet bestämdes 2019. Det beror bland annat på nya krav i regelverket för vägars och gators utformning samt allmänt ökade kostnader på grund av omvärldsläget.
Vi arbetar för att begränsa kostnadsökningarna
För att hålla nere de ökade kostnaderna gör vi nu uppdaterade kostnadskalkyler med fokus på besparingar. Det kan innebära att delar av projektet förändras eller tas bort. Exakt vad det innebär är ännu inte beslutat, men vi utgår ifrån att i möjligaste mån bibehålla projektets syfte och effektmål. Hittills har vi tagit fram förslag på hur vi kan hålla nere de ökade kostnaderna.
Under tiden som vi arbetat med kostnadsbesparingar har vi pausat delar av arbetet med att ta fram förfrågningsunderlag för entreprenaden. Nu har vi bättre kunskap om möjliga besparingar och kan därför återuppta arbetet. Vi fortsätter alltså att ta fram ett förfrågningsunderlag för totalentreprenad medan vi inväntar klartecken kring projektets finansiering.
Projektet ingår i den nationella planen
Projektet ingår i regeringens nationella plan för transportinfrastruktur 2022–2033, men den nuvarande budgeten är baserad på tidigare beräkningar. I höst lämnar Trafikverket in ett nytt förslag till nationell plan. Regeringen tar beslut om ny nationell plan under våren 2026 och den gäller tolv år framåt. Om projektet blir dyrare än vad vi tidigare beräknat krävs ett nytt regeringsbeslut för fortsatt finansiering.
Ny preliminär tidsplan
Tidplanen för projektet har förskjutits. Den största delen av förseningen beror på att vägplanen överklagades – först till regeringen och därefter till Högsta förvaltningsdomstolen. Detta har inneburit att byggstartsbeslutet har förskjutits och en tidsförlängning för projektet på cirka två år. Det aktuella arbetet med kostnadsbesparande åtgärder har förskjutit projektet ytterligare med ungefär ett halvår.
Vår nya bedömning är att byggstartsbeslutet kan komma tidigast under 2027, förutsatt att det finns full finansiering för projektet. Om projektet får klartecken och finansiering kan byggstart ske preliminärt 2028.