Logga in
Logga in

Skåne Hässleholm-Lund, två nya spår

Vi planerar för att bygga ut järnvägen mellan Hässleholm och Lund. Två spår ska bli fyra. Med bättre kapacitet kan fler resa hållbart till jobb, skola och nöje, och mer gods kan transporteras på järnvägen.

English

Vad?

Mellan Hässleholm och Klostergården i södra Lund planeras för två nya spår. I projektet ingår även andra åtgärder som bidrar till en bättre kapacitet i det skånska järnvägsnätet.

Varför?

För att göra det lättare att pendla med tåg i Skåne, och för att kunna köra mer gods på järnväg. Södra stambanan och järnvägen i södra Sverige behöver mer kapacitet.

Nuläge

Trafikverket samarbetar med viktiga samhällsaktörer; kommuner och andra myndigheter. Vi bygger en organisation och förbereder för en utredning om var de nya spåren ska byggas.

Kostnad

Kostnadsramen för alla åtgärder inom programmet är 28 miljarder kronor i 2021 års prisnivå.

Om projektet

Trafikverket har fått regeringens uppdrag att planera och bygga två nya järnvägsspår mellan Hässleholm och Klostergården i Lund. Utbyggnaden krävs för att öka kapaciteten på Södra stambanan. Med fyra spår mellan Hässleholm och Lund får människor i Skåne bättre möjlighet att arbetspendla och det ökar kapaciteten för godstransporter på järnväg. De två nya spåren ska byggas för hastigheter upp till 250 kilometer i timmen.

Enligt regeringens uppdrag ska planeringen av projektet sikta på att de nya spåren är klara omkring år 2040. Utbyggnaden ska vara mer samhällsekonomiskt lönsam jämfört med den tidigare planen på nya stambanor mellan Hässleholm och Lund. Utbyggnaden ska genomföras med så få trafikstörningar som möjligt.

Projekt i flera delar ger tidsvinster

I regeringens uppdrag ingår även att försöka hitta tidsvinster i planeringen. Trafikverket har därför beslutat att dela upp utbyggnaden i två delar. Den norra delen består av sträckan från Hässleholm till Stångby norr om Lund. För denna del börjar Trafikverket med att utreda var järnvägen kan byggas. Därefter startar arbetet med en järnvägsplan. När sträckningen är beslutad kan utbyggnaden delas upp i flera byggetapper.

För sträckan från Stångby genom Lund C till Klostergården finns tillräcklig kunskap för att kunna starta arbetet med en järnvägsplan, en utredning om lokalisering behövs inte. Nya spår planeras utmed eller nära där spåren ligger idag. Att dela sträckan i två järnvägsplaner innebär att utbyggnaden genom Lund kan planeras och genomföras flera år tidigare än planerat.

Samråd och dialog under planeringen

Under planläggningsprocessen hålls samråd med kommuner, region, myndigheter, andra organisationer och allmänheten. Under samråden kan alla ta del av information om projektet och lämna synpunkter. Trafikverket samarbetar även direkt med regionen och de kommuner som berörs och planerar utbyggnaden med hänsyn till regionala och lokala ståndpunkter. 

Andra åtgärder som förbättrar kapaciteten i Skåne 

Förutom två nya spår mellan Hässleholm och Lund planeras även andra åtgärder för en bättre kapacitet i det skånska järnvägsnätet. 

  • Ny planskild spårkorsning på Malmö bangård
  • Fler plattformsspår på Malmö C Övre 
  • Utbyggnad till dubbelspår mellan Östervärns station och Malmö C
  • Förbigångsspår vid Slätthult på Södra stambanan
  • Förbigångsspår vid Rättelöv och spår 21 i Hässleholm på Södra stambanan 
  • Mötesspår på godsstråket genom Skåne

Alla åtgärder ska rymmas inom kostnadsramen för Hässleholm-Lund, två nya spår; 28 miljarder kronor i 2021 års prisnivå.

Nyheter

Preliminär tidplan

Trafikverket bygger projektorganisationen, och arbetar fram ett så kallat förfrågningsunderlag, som styr vad lokaliseringsutredningen ska innehålla.

I lokaliseringsutredningen identifieras och utvärderas olika lokaliseringsalternativ för den nya järnvägen. Järnvägen ska lokaliseras på ett sådant sätt att projektets ändamål kan uppnås med minsta möjliga intrång och olägenhet samt utan oskälig kostnad. Utredningen ska ligga till grund för Trafikverkets ställningstagande om val av lokalisering.

Regeringen beslutar om tillåtlighet för projektet och vilket lokaliseringsalternativ som ska utredas vidare. Därefter kan en mer detaljerad tidplan och eventuell etappindelning tas fram för kommande järnvägsplan.

Järnvägsplanen beskriver i detalj var järnvägen ska ligga och hur anläggningen ska se ut. Planen visar vilken mark som behövs både för själva bygget och när järnvägen är i drift.

Under arbetet med järnvägsplanerna fördjupas kunskapen så att en mer detaljerad tidplan kan tas fram för utbyggnadsetapperna.

Till planen kommer det att finnas en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som beskriver både positiva och negativa konsekvenser för miljön samt ett gestaltningsprogram som visar hur det som byggs kan komma att se ut. Det krävs även ofta olika tillstånd för att få börja bygga, exempelvis tillstånd för vattenverksamhet.

Samråd sker löpande under planskedet

Alla direkt berörda, intressenter och allmänhet har möjlighet att yttra sig.  När vi har bearbetat alla synpunkter som kommit in och är klara med vårt förslag kommer hela järnvägsplanen att ställas ut för granskning. Därefter sker en fastställelseprövning. 

Projekteringen ska utmynna i en bygghandling som beskriver i detalj hur anläggningen ska byggas. Där fastslås utbyggnadsetapperna och hur lång tid dessa behöver. Så snart projekteringen är klar kan entreprenörer upphandlas så att byggnation kan starta.

6 Trafikstart I nuläget är trafikstart svårbedömd då den beror på val av sträckning, etappindelning av projektet samt byggmetoder

Från planering till byggande i Trafikverket

Filmen visar hur en byggprocess går till, från att planeringen startar tills att projektet byggs.