Logga in
Logga in

Västkustbanan, Maria-Helsingborg, dubbelspårsutbyggnad Trafikverket fortsätter att utreda var dubbelspåret ska byggas

Målet är att hitta bästa lösningen för mesta möjliga nytta. Att slutföra lokaliseringsutredningen är ett steg framåt för att ta reda på mer om förutsättningarna för projektet.

– Enligt direktivet från regeringen behöver vi ha bättre kunskaper om kostnader och nytta för dubbelspårsutbyggnaden innan vi går vidare. När vi utrett färdigt kommer de slutsatser och resultat vara ett viktigt underlag inför nästa planrevidering 2030, säger Kristofer Söderberg Trafikverkets programchef Maria-Helsingborg.

Förslag till nationell plan styr Trafikverkets verksamhet

Trafikverket lämnade den 30 september ifrån sig ett förslag till regeringen över vilka åtgärder som ska genomföras de närmsta tolv åren. Det är regeringen som tar emot förslaget och sen fattar beslut om hela eller delar av förslaget ska genomföras. Regeringen väntas fatta beslut innan sommaren 2026.

I Trafikverkets förslag till åtgärder prioriteras samhällsnytta. De åtgärder och projekt som gör mesta möjliga nytta relaterat till kostnaden. Fortsatt finansiering av dubbelspår Maria-Helsingborg finns inte med i förslaget. Men projektet ska fortsätta att utredas, för att ta reda på mer om kostnad och nytta.

– Trafikverket ser fortfarande att det finns ett behov av att bygga ut till dubbelspår på sträckan. Men först ska lokaliseringsutredningen slutföras, menar Kristofer Söderberg.

Var vi ska bygga, utreds klart

Trafikverket kommer att slutföra lokaliseringsutredningen under hösten 2027. Att medel för utbyggnad av Västkustbanan inte finns med i Trafikverkets nya förslag till nationell plan påverkar inte utredningsdelen av projektet. 

– Det vi gör nu i lokaliseringsutredningen är att vända på alla stenar. Flera alternativ till möjliga korridorer för att bygga ut järnvägen kommer att utredas. Målet är att hitta bästa lösningen, för mesta möjliga nytta och till en rimlig kostnad, förklarar Kristofer Söderberg.

Stora kostnader för att bygga ut sista biten

Det är ett stort och komplext projekt att bygga dubbelspår genom Helsingborg. Både tunnel- och markalternativ är väldigt kostsamma och komplexa byggprojekt och risken är stor att kostnaden överstiger projektets positiva effekter i form av till exempel kortare restider, ökad kapacitet och ökad trafiksäkerhet. Prislappen har också förändrats mycket under de år man diskuterat hur utbyggnaden ska göras. Stora kostnadsökningar behöver hanteras och analyseras och matchas mot beräkningar av samhällsnyttan. 

– I tidiga skeden är kostnadsbedömningen alltid grov. I takt med att utredningsprocessen går framåt så får vi ny kunskap som påverkar tid, kostnad och innehåll. Det har gått flera år mellan våra olika beräkningar och hög inflation har också bidragit till omfattande kostnadsökningar, menar Kristofer Söderberg.

Två viktiga samråd 2026–2027

Lokaliseringsutredningen fortsätter nu och nästa stora steg är att ta del av allmänhetens synpunkter på de flertalet olika alternativ i det stora utredningsområdet som Trafikverket arbetar med. Samråd med allmänheten kommer att ske under våren 2026. Ungefär ett år senare kommer Trafikverket, under ett nytt samråd, visa effekter och konsekvenser för de alternativ som finns kvar och presentera ett förordat alternativ (val av korridor).

– Vi kommer att sträva efter att hitta ett alternativ som är kostnadseffektivt, genomförbart och som vi är överens om med våra samarbetspartners, i första hand Helsingborgs stad, avslutar Kristofer Söderberg.