Södermanland Väg 56, Katrineholm-Alberga, mötesfri väg
Katrineholm-Alberga är en av flera sträckor på väg 56 som vi bygger om till mötesseparerad väg med mitträcke. Syftet är att öka säkerheten och framkomligheten för alla trafikanter.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Vi bygger 33 kilometer mötesfri väg mellan Katrineholm och Alberga. Hastigheten blir 100 kilometer per timme på större delen av sträckan. Vi bygger även en förbifart runt samhället Äs. Mellan Katrineholm och Bie bygger vi en gång- och cykelväg.
Våra delsträckor
Asfaltering av huvudvägen pågår på etappen. Breddningssträckorna har lagts med ett lager asfalt ovanpå gruset. Därefter har vi fräst av hela vägbredden för att få samma nivå på ytan och för att få till tvärfallet för vattenavrinningen. Sedan lägger vi två lager asfalt över hela vägbredden, ett bindlager och därefter ett slitlager. Därefter kommer vägmarkering och väg- och mitträckesarbeten att ta vid.
Parallellt med asfalteringen pågår arbeten i sidoområdena med anslutningar, fundament för skyltar, viltuthopp mm. När vi gör dessa arbeten kommer vi ta lite plats kortare stunder och flytta oss vartefter.
Arbetena med Sörmland Vattens vatten- och avloppsledningar pågår med två arbetslag och pågår vid sidan av väg 56. Här kommer sedan gång och cykelvägen till södra infarten till Bie att byggas.
Trafikpåverkan: hastigheten sänks, trafikreglering kan komma att ske med trafikljus och det kan bli korta stopp vid sprängning.
Ingen trafikpåverkan än så länge men vi kommer att påbörja arbeten på sträckan under hösten 2024.
Arbete med sprängning och krossning pågår på förbifart Äs. Arbetet går framåt och materialet som krossas kommer att användas i projektet. I samband med det pågår även arbeten med anslutningen av väg 214 till förbifart Äs.
På förbifarten vid vägen till badplatsen Aspen har pålning för bron slutförts och nu pågår armering och gjutning för bron.
Trafikpåverkan: viss trafikpåverkan på väg 214 och på vägen ner till badplatsen Aspen.
Arbete pågår norr om Äs med att justera vägens profil vilket innebär att här finns trafikljus och framkomligheten är begränsad. När ovan profiljusteringen är klar kommer nästa närliggande profiljustering att påbörjas. Denna ligger närmare Äs och är ett större arbete och därför har vi byggt en tillfällig väg vid sidan för trafik. Den tillfälliga vägen är asfalterad och kommer vara öppen för trafik i båda riktningarna.
På etappen pågår breddningsarbeten, justering av slänter, anläggande av täta diken samt förberedelse för asfalt på breddade vägsträckor. Arbete pågår även med enskilda vägar som ska ansluta till väg 56, som infarten vid Udden, Roxmo och Långkärr.
Norr om Hjälmarsund pågår arbeten med att bredda vägen. Breddningen kommer tillsammans med en tillfällig väg nyttjas för trafik då vägens profil ska justeras fram till Dragsjön. Den tillfälliga vägen kommer asfalteras och vara öppen för trafik i båda riktningarna.
Vid Dragsjön fortsätter vi sen i somras att under hösten förstärka marken.
Trafikpåverkan: hastigheten sänks, tillfälliga vägar med begränsad hastighet, trafikreglering med trafikljus samt korta stopp vid sprängning.
Bakgrund
Dagens vägstandard bedöms utgöra en begränsning för den framtida utvecklingen i regionen. Trafiksäkerheten är låg och det finns få omkörningssträckor med bra sikt. Även korsningar och anslutningsvägar har dålig sikt. Det är 53 procent fler olyckor med personskador utmed sträckan än vad som är genomsnitt för aktuella vägtypen.
Boendemiljön i Äs
Vägen passerar genom samhället Äs med låg trafiksäkerhet och negativ påverkan på boendemiljön som följd. På delar av sträckan saknas det också säkra möjligheter att gå eller cykla. När vi bygger en förbifart runt samhället förbättras boendemiljön.
En presentation av projektet finns att läsa i dokumentbiblioteket under fliken informationsmaterial.
Dokumentbibliotek
Åtgärder i riskfyllda korsningar
- Separata vänstersvängfält innebär att trafikanten kan vänta i ett eget fält för att kunna svänga vänster på ett säkert sätt.
- Förskjuten fyrvägskorsning där vägarna är förskjutna i sidled för att minska olycksrisken.
- Stängda in-/utfarter ökar trafiksäkerheten, då det blir färre korsningspunkter och de nya utformas säkrare
- Planskilda korsningar innebär att trafiken korsar varandra i olika plan genom broar eller tunnlar och därför inte möts
Ny gång- och cykelväg
Mellan Katrineholm och Bie bygger vi en enklare separat gång- och cykelväg, en så kallad sommarcykelväg. Gång- och cykelvägar i kombination med säkra passager gör att även cyklister och fotgängare kan trafikera och korsa vägen på ett säkrare sätt.
Tidsplan
Gäller för Äs och vid Rastplats Aspen.
Avverkningarbetena längs sträckan är i stort sett klara, men det återstår att forsla bort timmer och ris från platsen.
Nyheter
Våra projekt på väg 56, Räta linjen
Väg 56, den så kallade Räta linjen, mellan Norrköping och Gävle ingår i det nationella vägnätet. På regional och lokal nivå har väg 56 en viktig funktion för kommunikationer och gör bland annat arbetspendling möjlig mellan två stora tillväxtregioner Västerås och Eskilstuna.