Södermanland Väg 56, Katrineholm-Alberga, mötesfri väg
Katrineholm-Alberga är en av flera sträckor på väg 56 som vi bygger om till mötesseparerad 2+1 väg med mitträcke. Åtgärden ska öka säkerheten och framkomligheten för alla trafikanter.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Vi bygger 33 kilometer mötesfri väg mellan Katrineholm och Alberga. Hastigheten kommer sedan att bli 100 km/tim på större delen av sträckan.
Våra delsträckor
Vi har byggt en bro för gående och cyklister. Markarbeten vid bron pågår fortfarande. Vi jobbar också med breddning av vägen och dränerar samt lägger ner kablar längs sträckan. Gamla belysningsstolpar i närheten av Karsudden rivs och ersätts av nya.
Trafikpåverkan: Hastigheten sänks och det finns trafiksignaler längs sträckan.
Vi drar om ledningar inom vägområdet och lägger i nya vägtrummor samt förbättrar de som redan finns. Två milstenar som fanns inom det nya vägområdet har flyttats.
Ingen trafikpåverkan.
Vi förstärker marken där vi borrar ner cementpelare som stöd till den nya vägen. Stora stenblock krossas och kommer sedan att användas som fyllning när vägen byggs upp. Entreprenören gör förberedande borrning för att kunna spränga senare under sommaren.
Ingen trafikpåverkan.
Vi förbereder för att bredda vägen, flytta kablar och krossa sten och berg.
Trafikpåverkan: Hastigheten sänks på sträckan där arbeten pågår.
Bakgrund
Dagens vägstandard bedöms utgöra en begränsning för den framtida utvecklingen i regionen. Trafiksäkerheten är låg och det finns få omkörningssträckor med bra sikt. Även korsningar och anslutningar har dålig sikt. Det är 53 procent fler olyckor med personskador än vad som är genomsnittet för den aktuella vägtypen.
Boendemiljön i Äs
Vägen passerar genom samhället Äs med låg trafiksäkerhet och påverkan på boendemiljön som följd. På delar av sträckan saknas det också säkra möjligheter att gå eller cykla. När vi bygger en förbifart runt samhället istället förbättras boendemiljön.
En presentation av projektet finns också att läsa i dokumentbiblioteket under fliken informationsmaterial.
Dokumentbibliotek
Åtgärder i riskfyllda korsningar
- Separata vänstersvängfält, innebär att trafikanten kan vänta i ett eget fält för att kunna svänga vänster på ett säkert sätt.
- Förskjuten fyrvägskorsning där vägarna är förskjutna i sidled för att minska olycksrisken.
- Stängda in-/utfarter ökar trafiksäkerheten, då det blir färre korsningspunkter och de nya utformas säkrare
- Planskilda korsningar, innebär att trafiken korsar varandra i olika plan genom broar eller tunnlar och därför inte möts
Ny gång- och cykelväg
Mellan Katrineholm och Bie bygger vi en enklare separat gång- och cykelväg, en så kallad sommarcykelväg. Gång- och cykelvägar i kombination med säkra passager gör att även cyklister och fotgängare säkrare kan trafikera och korsa vägen.
Tidsplan
Gäller för Äs och vid Rastplats Aspen.
Avverkningarbetena längs sträckan är i stort sett klara, men det återstår att forsla bort timmer och ris från platsen.
Nyheter
Våra projekt på väg 56, Räta linjen
Väg 56, den så kallade Räta linjen, mellan Norrköping och Gävle ingår i det nationella vägnätet. På regional och lokal nivå har väg 56 en viktig funktion för kommunikationer och gör bland annat arbetspendling möjlig mellan två stora tillväxtregioner Västerås och Eskilstuna.